لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

خبر اعزام نیروهای نظامی ایران به سوریه «تکذیب شد»


علاالدین بروجردی، روز پنجشنبه در جریان سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد
علاالدین بروجردی، روز پنجشنبه در جریان سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۲۴ مهرماه، به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران خبر اعزام نیروی نظامی تازه‌نفس ایران به سوریه برای شرکت در عملیاتی «قریب‌الوقوع» را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام مسئول وزارت خارجه ایران که نامی از او برده نشده است، انتشار خبر اعزام نیروهای نظامی ایران با هدف انجام عملیات نظامی در سوریه را «خبرسازی رسانه‌های خارجی» توصیف کرده و تأکید کرده است که «تغییری در همکاری و حضور مستشاری ایران در سوریه صورت نگرفته است».

در همین زمینه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز که به سوریه سفر کرده است در دمشق به خبرنگار خبرگزاری ایرانی تسنیم گفته است که «ایران در سوریه حضور نظامی ندارد».

این نماینده مجلس در ادامه گفته است: «واقعیت این است که نمی‌دانم چه نیازی به این کار است، زیرا همان‌ طور که می‌دانید ده‌ها هزار جوان سوری که برای مبارزه آموزش‌دیده‌اند، برای دفاع از وطن خود سلاح به‌دست گرفته‌اند.»

خبرگزاری تسنیم روز جمعه در حالی این گفت‌وگو از علاءالدین بروجردی را روی خط خبری خود قرار داده‌ که خبرگزاری فرانسه یک روز قبل، پس از برگزار شدن نشست رسانه‌ای رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دمشق به نقل از او تأکید کرده بود که «اگر سوریه از ایران «رسماً» درخواست اعزام نیروی نظامی کند، تهران این درخواست را «بررسی خواهد کرد».

اما مقام مسئول وزارت خارجه که با مهر گفت‌وگو کرده «خبرسازی‌های رسانه‌ها و مقامات مختلف خارجی» را درباره احتمال حضور نیروهای نظامی ایران در خاک سوریه با هدف انجام عملیات علیه نیروهای داعش «تلاش برای تحریف روند جاری میدانی در جبهه‌های نبرد ارتش و نیروهای مردمی سوریه علیه گروه‌های تروریستی» توصیف کرده است.

در روزهای گذشته اخبار و گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های غربی از جمله روزنامه واشینگتن‌پست چاپ آمریکا منتشر شد که در این گزارش‌ها از اعزام نیروهای نظامی ایران به سوریه سخن به میان آمده بود.

واشینگتن‌پست در گزارش خود به نقل از یک مقام بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا خبر داده بود که «صدها تن نظامی ایرانی در شمال سوریه مستقر شده‌اند».

در این گزارش نظامیان ایرانی حاضر در سوریه، نیروهای سپاه قدس معرفی‌ شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه را برای جنگیدن با مخالفان مسلح بشار اسد تکذیب می‌کنند و می‌گویند که این افراد تنها نقش «مستشاری» دارند.

این در حالی است که گزارش‌های متعددی از حضور صدها نظامی ایرانی در سوریه و جنگیدن آنها در کنار حزب‌الله لبنان انتشار یافته است.

هفته گذشته و پس از مرگ سرتیپ پاسدار حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دو فرمانده دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک‌ بار دیگر گزارش‌هایی از حضور پررنگ نظامیان ایرانی در سوریه منتشر شد.

XS
SM
MD
LG