لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

انتقاد تند ابتکار از صداوسیما: «تحریک مردم علیه دولت»


معصومه ابتکار، رئیس سامزان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس‌جمهوری ایران
معصومه ابتکار، رئیس سامزان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس‌جمهوری ایران

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای انتقادآمیز خطاب به رئیس سازمان صداوسیما که روز چهارشنبه منتشر شد به «بهره‌برداری سیاسی» این سازمان از تجمع صنفی کارکنان محیط زیست اعتراض کرد.

خانم ابتکار که رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران نیز هست در نامه خود به محمد سرفراز عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری اعتراض صنفی کارکنان سازمان محیط زیست را «نوعی تحریک مردم علیه دولت و ترغیب کارکنان دستگاه‌های دیگر به اقدام مشابه» توصیف کرد.

روز دوشنبه شماری از کارکنان سازمان حفاظت محیط‌ زیست در محل پارک پردیسان تجمعی اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در رسانه‌هایی همچون خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز و صداوسیما به شکلی قابل‌توجه پوشش داده شد که به‌ طور معمول در مورد دیگر تجمع‌های صنفی اتفاق نمی‌افتد.

اگرچه کارکنان معترض به وضعیت صنفی و معیشتی خود با در دست داشتن بنر و پلاکارد تأکید داشتند که اعتراض و «تجمع آنها سیاسی نیست»، اما خبرگزاری فارس، در گزارش خود از این تجمع، سیاسی‌کاری معصومه ابتکار در استخدام‌ها را یکی از موارد اعتراضی کارکنان سازمان محیط‌ زیست اعلام کرد.

روزنامه شرق در گزارش خود از تجمع صنفی کارکنان سازمان محیط‌ زیست، پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان این سازمان را دلیل اصلی تجمع اعلام کرد، اما خبرگزاری فارس، «صدور مجوزهایی برای اجرای پروژه‌های مخرب زیست‌محیطی»، «به‌کارگیری افراد فاقد تجربه و دانش لازم در پست‌های مدیریت میانی سازمان» و «تبعیض فاحش بین مدیران و کارکنان سازمان» را از دیگر عوامل برگزاری این تجمع اعلام کرد.

معصومه ابتکار پس از نحوه عملکرد صداوسیما در پوشش خبر و گزارش‌های مربوط به این تجمع با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما از این رویکرد انتقاد کرد.

در بخشی از نامه خانم ابتکار آمده است: «به نظر می‌رسد پخش این گزارش مؤید آن است که برجسته‌سازی اعتراضات صنفی، سازماندهی جدید رسانه ملی علیه دولت یازدهم و تلاش برای ایجاد بحران در فضای رسانه‌ای کشور است.»

به نوشته معاون رئیس‌جمهوری ایران، «در این تجمع، رسانه ملی به دعوت فردی وارد اجتماع کارکنان می‌شود که خود دارای پرونده‌های متعدد تخلف اداری است».

معصومه ابتکار در عین‌ حال تأکید کرده که این سازمان از «بررسی بی‌طرفانه و بدون غرض‌ورزی عملکرد مدیریت محیط‌ زیست در بازه زمانی ۱۰ ساله ۸۴ تا ۹۴» استقبال می‌کند.

او همچنین خواستار آن شده تا عملکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دولت گذشته و دولت فعلی مقایسه شود.

معصومه ابتکار در جایی از نامه خود خطاب به محمد سرافراز نوشته است که این حرکت صداوسیما، «رسانه ملی» را در حد یک «جریان خاص منتسب به جبهه پایداری» تنزل می‌دهد.

«جبهه پایداری انقلاب اسلامی» معروف به «جبهه پایداری»، جبهه‌های متشکل از نیروهای سیاسی اصولگرای منتقد دولت حسن روحانی است که برخی اعضای پیشین دولت احمدی‌نژاد نیز در آن عضویت دارند.

علیرضا زاکانی، حمید رسایی، روح‌الله حسینیان، مهرداد بذرپاش، مهدی کوچک‌زاده و علی‌اصغر زارعی شماری از نمایندگان عضو جبهه پایداری به شمار می‌روند که در ماه‌های اخیر بیشترین انتقادها را به دولت وارد آورده‌اند.

در ماه‌های گذشته مقام‌های دولتی و حتی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چند باری از عملکرد یک‌جانبه صداوسیما گلایه و انتقاد کرده‌اند.

این انتقادها به‌ویژه در نحوه پوشش بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس بالا گرفت.

به تازگی، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع شیعه در قم نیز با اشاره به یک سویه عمل‌ کردن صداوسیما در پوشش اخبار برجام گفت که در جاهایی دیده است که صداو سیما «یک کمی از خط اعتدال خارج و یک‌جانبه شد».

XS
SM
MD
LG