لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

حسن خمینی: امروز ممنوع‌التصویر کردن افراد مسخره کردن خودمان است


حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در آستانه سالمرگ روح‌الله خمینی، چهارشنبه‌شب، ۱۲ خرداد، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی بدون نام آوردن از محمد خاتمی، تلویحاً ممنوع‌التصویری و ممنوع‌السخن کردن رئیس‌جمهوری اسبق ایران را بی‌فایده و «مسخره کردن خودمان» خواند.

حسن خمینی در بخشی از این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در باب گستردگی ارتباطات در دنیای امروز سخن گفت و تأکید کرد که «امروز دنیای ارتباطات است و هیچ‌ چیز را نمی‌توان پنهان کرد، با ممنوع‌التصویر کردن و ممنوع‌السخن کردن کسی نمی‌توان ارتباطاتش را قطع کرد تا صدایش به دیگران نرسد. امروز این کارها مسخره کردن خودمان است.»

آن‌ طور که غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی این قوه، گفته است، محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری ایران در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴، با تصمیم مقام‌های قضایی ممنوع‌التصویر است.

پیشتر گفته می‌شد، این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و علی شمخانی، دبیر این شورا، آن خبر را تکذیب کردند.

حسن خمینی همچنین در ابتدای گفت‌وگوی تلویزیونی خود به کنایه از این که صداوسیمای ایران سراغی از او گرفته ابراز تعجب کرد و گفت: «بالاخره بعد از مدت‌ها تلویزیون ناپرهیزی کرده و ما را نشان می‌دهد.»

این نخستین حضور رسانه‌ای حسن خمینی پس از ثبت‌نام او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری در اسفندماه پارسال بود که با نظر شورای نگهبان صلاحیت او برای شرکت در آن انتخابات احراز نشد و آقای خمینی عملا نتوانست در انتخابات خبرگان شرکت کند.

نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با وجود آن که هفته گذشته به مراسم افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری دعوت‌ شده بود، در این مراسم شرکت نکرد و حتی ترجیح داد در مراسم حضور اعضای خبرگان رهبری در مدفن آیت‌الله روح‌الله خمینی، غایب باشد.

حضور حسن خمینی در یک برنامه زنده تلویزیونی و مباحث مطرح‌شده در این گفت‌وگو، با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و جملات او بی‌درنگ در کانال‌های تلگرامی و شبکه توییتر بازنشر می‌شد.

به‌ویژه بخش‌هایی از سخنان او که با یادآوری خاطراتی از میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دوره جنگ ایران و عراق همراه بود با استقبال کاربران این شبکه‌ها روبه‌رو شد.

میرحسین موسوی در پی اعتراض به اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ و بالا گرفتن اعتراض‌های مردمی به آن نتایج از بهمن‌ماه سال ۸۹، همراه با همسرش زهرا رهنورد، در حصر خانگی به سر می‌برد.

مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض آن انتخابات نیز از همان زمان تاکنون شرایطی مشابه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را تجربه می‌کند.

نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به بهانه بیست و هفتمین سالمرگ پدربزرگش سراغ او رفته بود در بخشی از سخنان خود، تأکید کرد: «سفره انقلاب برای همه است. همه بنشینند اما جای دیگران را تنگ نکنند.»

حسن خمینی ادامه داد: «بعضی قبل از انقلاب در نهضت نبودند و موقع پلو آمدند.»

به گفته نوه روح‌الله خمینی، «دین فقط حجاب و نماز و روزه نیست، دین رعایت حق‌الناس است، دین عدم وجود فقر در جامعه است، دین اجازه یافتن افراد جامعه برای سخن گفتن آزادانه است.»

حسن خمینی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تحریف آرا و نظرات پدربزرگ خود و وقایع انقلاب سال ۵۷ ایران تأکید کرد: «حکومت بدون رأی مردم امکان بقا ندارد.»

نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به‌ طور سنتی یکی از سخنرانان مراسم سالمرگ آیت‌الله روح‌الله خمینی است که روز جمعه، ۱۴ خردادماه، برگزار خواهد شد.

سخنرانی حسن خمینی در این مراسم در سال ۸۹، با سر دادن شعارهای عده‌ای از حاضران، در حمایت از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ناتمام ماند.

از آن سال به بعد هر سال عده‌ای که «تندرو» نامیده می‌شوند، تلاش می‌کنند با سر دادن چنین شعارهایی در سخنرانی حسن خمینی اخلال ایجاد کنند.

مواضع حسن خمینی و ارتباطات شخصی او با افراد سیاسی که به‌ عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند، موجب شده تا اصولگرایان تندرو منتقد او باشند.

XS
SM
MD
LG