لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

حسن روحانی: ترویج تقابل مسئولان پیگیری خط دشمن است


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، آن چه را «ترویج دو قطبی بودن کشور و تقابل مسئولان» می‌نامید «پیگیری خط دشمن» دانست.

رئیس دولت یازدهم که در جریان سفرهای استانی خود به استان کرمان در شورای عالی اداری این استان سخن می‌گفت، تأکید کرد که «هر سه قوه تحت هدایت رهبری مقتدر، مسیر توسعه کشور را پیگیری می‌کنند».

رئیس‌ جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود، «القاء دو قطبی بودن در ایران» را یکی از «توطئه‌های» توصیف کرد که به گفته او «دشمنان علیه ملت ایران دنبال کرده و در رسانه‌های خود تبلیغ می‌کنند».

حسن روحانی در ادامه ابراز تأسف کرد که «برخی رسانه‌ها در داخل نیز عمداً یا سهواً آن [القاء دو قطبی بودن در ایران] را پیگیری می‌کنند».

رئیس دولت یازدهم در عین‌ حال تأکید کرد: «تلاش ما در دولت این بوده که اگر مشکل و اختلاف‌نظری هم با دیگر قوا داریم در جلسات خصوصی حل‌وفصل کنیم.»

به نظر می‌رسد این سخنان حسن روحانی تلاش او برای تعدیل فضایی در داخل کشور باشد که در روزهای اخیر و به دنبال اظهاراتش درباره اهمیت زبان انگلیسی علیه او ایجاد شده است.

حسن روحانی طی روزهای گذشته و در پی اظهاراتش درباره آموزش زبان انگلیسی در ایران که به‌نوعی پاسخ و تقابل او با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ارزیابی شد، تحت‌ فشار انتقادهای اصولگرایان و شماری از مسئولان قرار گرفت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حدود ده روز قبل با انتقاد از سبک زندگی برخی از ایرانیان، از ترویج «ناسالم» زبان انگلیسی در کشور گلایه کرد.

یک روز پس از بیان آن سخنان، نوبت به حسن روحانی رسید تا زبان انگلیسی را «زبان علم» بنامد و از وزارت آموزش‌ و پرورش بخواهد تا وضعیت آموزش زبان‌های خارجی در مدارس را به «لحاظ کمی و کیفی» بررسی کرده و گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

این تقابل دیدگاه‌ها بین رئیس‌ جمهوری و رهبر ایران، پای دیگر مقام‌های کشوری و شماری از اصولگرایان و رسانه‌ها را به این منازعه باز کرد، از جمله آن که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، دو روز قبل تأکید کرد: «مسئولان باید از اظهاراتی که مقابله با گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای تلقی می‌شود بپرهیزند.»

در بیش از دو سال گذشته، تقابل دیدگاه‌ها بین آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی که مصادیق آن با بیان سخنان و اظهاراتی متفاوت و گاه متناقض به رسانه‌ها راه می‌یابد، محدود به بحث زبان انگلیسی نیست و موارد متعددی را شامل می‌شود.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود در شورای عالی اداری استان کرمان، با ابراز تأسف برای عده‌ای در داخل ایران که به گفته او «دائماً بذر ناامیدی را در افکار عمومی باهدفی نامشخص می‌کارند» گفت: «در شرایطی که جهان به دنبال تعامل با ایران است، کوچک کردن کشور آن‌ هم با پول بیت‌المال تعجب‌برانگیز است.»

به گفته حسن روحانی، «برخی رسانه‌های داخلی که هزینه آنها از بیت‌المال پرداخت می‌شود این واقعیت را عنوان نکرده و می‌گویند هیچ‌ کس برای سرمایه‌گذاری به ایران نخواهد آمد».

پیش‌ از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند باری از جمله در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه پارسال گلایه کرده بود که رفت‌وآمدهای غربی‌ها تاکنون اثری نداشته است و گفته بود توافقات تا روی کاغذ باشد و نتایج آن روی زمین معلوم نباشد، فایده‌ای ندارد.

انتقاد و اشاره حسن روحانی می‌تواند به شماری از روزنامه‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان تندرو و همچنین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باشد که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تأکید داشته‌اند که امضا و اجرای برجام بر شاخص‌های اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی بی‌اثر بوده است.

XS
SM
MD
LG