لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

مرگ دست‌کم دو عضو سپاه پاسداران در مرز سردشت


گزارش‌های چند وب‌سایت‌ و پایگاه‌ خبری محلی در کردستان ایران از درگیری مسلحانه نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت و مرگ شماری از جمله دو پاسدار در این درگیری‌ها حکایت دارد.

در همین زمینه خبرگزاری صداوسیمای ایران روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۵، با انتشار خبر تشییع‌ جنازه دو تن که آنها را «پیشمرگان مسلمان» در سپاه پاسداران توصیف کرده دلیل کشته شدن آنها را درگیری با «اشرار» در منطقه سردشت در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، کشته‌شدگان از اهالی روستاهای «باوه» و «ملاشیخ» اعلام‌ شده‌اند.

پیشتر پایگاه خبری «خردادنیوز» به نقل از «پایگاه اطلاع‌رسانی آزادگان ایران» از کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زخمی شدن یک نفر دیگر خبر داده بود.

در گزارش‌های این پایگاه خبری از این اتفاق، طرف‌های این درگیری با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «اشرار قاچاقچی» یا «عناصر ضدانقلاب» توصیف‌ شده‌اند.

همزمان وب‌سایت خبری «روژی کورد» با انتشار گزارشی از درگیری‌های روز چهارشنبه، محل دقیق آن را روستای «سیسر» از توابع شهرستان «ربط» اعلام کرده است.

«روژی کورد» تعداد کشته‌شدگان در میان افراد وابسته به سپاه پاسداران را ده تن اعلام کرده است.

همچنین این وب‌سایت خبری، به نقل از منابع محلی، شمار زخمی‌شدگان وابسته به سپاه پاسداران را بیش از ۲۰ نفر اعلام کرده است که، به نوشته «روژی کورد»، به بیمارستان‌های سردشت، مهاباد و ارومیه منتقل‌ شده‌اند.

در گزارش این وب‌سایت خبری، درگیری‌ها که از شلیک به‌ سوی یک خودروی متعلق به سپاه آغاز شده از بامداد تا شامگاه چهارشنبه ادامه داشته است.

به نوشته روژی کورد، دلیل درگیری‌های روز چهارشنبه، مخالفت و اعتراض «روستاییان» با ساخت یک «پایگاه نظامی» در روستای سیسر بوده است.

روایت دیگری نیز از درگیری‌های روز چهارشنبه در منطقه سردشت منتشر شده است: به گزارش پایگاه خبری «خردادنیوز»، وب‌سایت «روداو» که آن را نزدیک به نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، معرفی کرده در گزارشی از سقوط یک بالگرد سپاه در جریان درگیری‌ها خبر داده و افزوده است «دست‌کم ۱۵ آمبولانس فوراً به محل درگیری اعزام‌ شده‌ و نیروهای امنیتی ایران نیز در آنجا مستقر شده بودند».

خردادنیوز به نقل از وب‌سایت «روداو»، این درگیری‌ها را «یکی از نادرترین» برخوردها در سال‌های اخیر در مناطق کردنشین ایران توصیف کرده است.

بر اساس گزارش‌های این وب‌سایت و پایگاه‌های خبری محلی، هنوز هیچ حزب یا گروه مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه، مسئولیت این درگیری‌ها را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری‌های رسمی ایران، تا بعدازظهر پنج‌شنبه، گزارشی از این ماجرا و درگیری‌ها منتشر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG