لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۷

بانک مرکزی ایران: سقف ورود و خروج ریال «۵۰۰ هزار تومان» است


ریال ایران تنها در برخی از کشورهای همسایه از جمله عراق مبادله می شود.
ریال ایران تنها در برخی از کشورهای همسایه از جمله عراق مبادله می شود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف ورود و خروج ریال همراه هر مسافر «۵۰۰ هزار تومان» تعیین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بر اساس بخشنامه ای که بر روی سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار گرفته، مسافران ایرانی یا غیرایرانی، مجاز خواهند بود حداکثرتا پنج میلیون ریال، ۵۰۰ هزار تومان، از ایران وارد و خارج کنند.

اين مقدار ريال کمی بيش از ۱۶۰ دلار آمريکا است.

تنها در چند کشور منطقه خاورمیانه و همسایه ایران مانند عراق، افغانستان، عربستان و امارات متحده عربی، ریال ایران مبادله می‌شود و مورد پذیرش برخی صرافان و فعالان اقتصادی این کشورها قرار می‌گیرد.

بر اساس این تصمیم شورای پول و اعتبار، ورود زیورآلات و طلای همراه مسافران ورودی به ایران،‌ در حد متعارف و رای مصارف شخصی مجاز خواهد بود.

این میزان در مصوبه شورای پول و اعتبار، برای گردنبند، دست بند، گوشواره، انگشتری، النگو، ساعت و ... از هر کدام یک عدد، ‌در مورد گوشواره یک جفت و برای مصنوعات طلایی النگو،‌ شش عدد در نظر گرفته شده‌است.

ورود بیش از این میزان طلا و زیورآلات همراه مسافر،‌ منوط به کسب اجازه قبلی از بانک مرکزی است.

شورای پول و اعتبار، میزان مجاز خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر از ایران را نیز حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا اعلام کرده است.

براساس این مصوبه، چنانچه زیورآلات مورد بحث مزین به سنگ‌های گرانبها از قبیل الماس، زمرد و برلیان باشد نباید وزن نگین منصوب به آن‌ها از یک قیراط، ‌هر قیراط ۲۰۰ میلی گرم، بیشتر باشد.

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود به طور تلویحی از این مصوبه انتقاد کرده و گفته است: با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران، نیاز است تا در رقم ورود و خروج ریال بازنگری شود،‌ چرا که به در حال حاضر بسیاری از مسافران بیشتر از این رقم را با خود وارد و یا خارج می‌کنند.

هم‌زمان با اعلام سقف محدودیت ورود و خروج ریال و طلای همراه مسافر، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از خروج حجم قابل توجهی طلا از کشور خبر داده است.

به گفته این نماینده مجلس، «براساس گزارش اخیر مسئولان اجرایی حجم قابل توجهی طلا از کشور قاچاق شده است.»

آقای فتحی‌پور تاکید کرده که «به جای کاهش عیار طلا بهتر است مبادی غیررسمی خروج طلا از کشور مسدود شود تا ذخایر طلای کشور حفظ شود.»

چندی پیش،‌زمزمه کاهش عیار طلای مورد مبادله در ایران از طلای ۱۸ عیار به طلای ۱۴ عیار به نقل از مسوولان اداره استاندارد استان تهران منتشر شد که با واکنش‌ها و مخالفت‌های فعالان بازار طلا و جواهر ایران روبرو شد که این تصمیم را بیش از آنکه برای جلوگیری از خروج طلا به بیرون از ایران موثر بدانند،‌ عاملی برای «بی‌اعتباری» و از «دست‌رفتن اعتبار» بازار طلا و جواهر ایران توصیف کرده بودند.

از زمان افزایش قیمت دلار و طلا در ایران و بالاگرفتن نگرانی‌ها نسبت به ورود درآمدهای نفتی ایران، مسوولان دولتی نگران خروج ذخایر ارز و طلا از ایران هستند.
XS
SM
MD
LG