لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

عضو حزب اسلامی کار: از کانال کولر مجمع هم برای گرفتن پست وارد می‌شوند


حسن روحانی (نفر اول از راست)، رییس جمهوری منتخب در سفر به قم.
حسن روحانی (نفر اول از راست)، رییس جمهوری منتخب در سفر به قم.
عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، گفته است، «روحانی محصول نگاه اصلاح طلبانی است که شرایط موجود را نمی‌پذیرفتند». یک عضو حزب اسلامی کار نیز گفته که عده‌ای برای گرفتن پست در دولت روحانی از کانال کولر هم وارد می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای موسوی لاری، رای به حسن روحانی را «نه» به شرایطی توصیف کرد که «مردم آن را قبول نداشتند و خواهان تغییرش بودند بنابراین اطرافیان روحانی به وی برای درک خوب تحول خواهی کمک کنند.»

سهیلا جلودار زاده، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، نیز با بیان اینکه برنامه‌های حسن روحانی، برنامه‌هایی اصلاح‌طلبانه است، گفت: «امروز زمستان رفته و بهار آمده است و در شرایط بازسازی قرار گرفته‌ایم.»

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با بیان اینکه مخالف آن است که حسن روحانی، «اصلاح‌طلب» خوانده نشود، این پرسش را مطرح کرد که «مگر کاری که اصلاح طلبان می‌خواهند انجام دهند چیست؟ آیا غیر از این برنامه های است که آقای روحانی مطرح کرده است؟» او در نهایت نتیجه گیری کرده است که «این بهترین فرصت است که اصلاح طلبان از آن استفاده کنند.»

ورود از کانال کولر مجمع برای گرفتن پست

به گزارش خبرگزاری مهر، سهیلا جلودار زاده، در ادامه سخنرانی خود در «سلسله نشست‌های آینده اصلاح طلبان» درباره انتخاب اعضای کابینه دولت یازدهم گفت: «رییس جمهور حق طبیعی‌اش است که از کسانی که با آنان تفاهم دارد در کابینه‌اش استفاده کند.»

او ویژگی‌های افرادی که قرار است عضو کابینه دولت آینده شوند را چنین برشمرد «آدم‌هایی که متناسب و هماهنگ با روحیات اعتدال و تحول خواهی هستند باید در دولت استفاده شود و رئیس جمهور باید با وزرایش هماهنگ باشد.»

به گفته خانم جلودار زاده، «وقتی شنیده می‌شود که از کانال‌های کولر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع هم برای گرفتن پست آدم وارد می‌شود آیا این تدبیری که آقای روحانی گفتند می‌خواهند با آن امور را سر و سامان بخشند، محقق می‌شود؟»

موضوع انتخاب اعضای کابینه موضوعی است که در هفته‌های اخیر به موضوع روز رسانه‌ها و فعالان سیاسی طیف‌های مختلف سیاسی ایران بدل شده است.

وطن‌ فروشان به کابینه نروند

روزنامه کیهان، روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه سال ۹۲، در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه‌ای در این روزنامه، به حسن روحانی توصیه کرد که «وطن فروشان را به کابینه دعوت نکند.»

آقای شریعتمداری در یادداشت خود، در عین حال که انتخاب اعضای کابینه را حق قانونی حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب خوانده بود، اما نوشته بود: «با شناختی که می‌دانیم از اصحاب فتنه دارند، نباید جانب احتیاط را از دست بدهند و کسانی را به همکاری در دولت خویش دعوت کنند که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ را بر پیشانی دارند، آن‌ها رفیق قافله ایشان نیستند.»

فتنه، عنوانی است که اصولگرایان برای توصیف اعتراض‌های پس از برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از آن استفاده می‌کنند.

روزنامه کیهان همچنین با استفاده از تعبیر «رقص مار در کابینه دکتر روحانی» تحولات انتخاب اعضای کابینه آینده، را دنبال کرده بود، اما این تعبیر با واکنش‌های بسیاری از جمله انتقاد آیت‌الله احمد محسنی گرکانی، رییس دیوان عالی ایران روبرو شد که «استفاده از چنین تعابیری را درشان مطبوعات نظام اسلامی» ندانست.

کابینه روحانی شبیه به کابینه هاشمی

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی که این روزها یکی از اعضای کارگروه مشورتی حسن روحانی برای انتخاب وزراست، روز یکشنبه گذشته به روزنامه قانون، چاپ تهران گفته بود که «هنوز هیچ خبر خاصی در مورد انتخاب اعضای کابینه نیست و تصمیم نهایی در این حوزه گرفته نشده است.»

آقای کلانتری در آن گفت‌وگو، تاکید کرده بود که انتخاب وزرا برای کابینه «انتخاب کمی سخت» است، چرا که به گفته او «به هر حال برای هر وزارتخانه تعداد زیادی گزینه هست و باید انتخاب در مرحله نهایی توسط خود آقای روحانی صورت گیرد.»

اما عیسی کلانتری برای آنکه بتواند تصویری نزدیک به واقعیت از کابینه آینده ارایه کند، گفته بود: «اگر می‌خواهید تصویری از کابینه آقای روحانی داشته باشید، ترکیب کابینه آقای هاشمی را بررسی کنید. در کابینه آقای هاشمی از همه طیف‌ها و گروه‌ها حضور داشتند و کابینه دربست در اختیار یک تفکر خاص نبود. آقای روحانی هم همین روحیه را دارد.»

به گفته وزیر کشاورزی دولت‌های هاشمی و خاتمی، برای هر وزارتخانه دولت آینده تا ۵۰ کاندیدا معرفی شده که همین موضوع کار را کمی مشکل کرده است. او ابراز امیدواری کرده بود حسن روحانی در مراسم تحلیف خود، کابینه‌اش را نیز معرفی کند.

بنا بر اعلام محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، مراسم تحلیف حسن روحانی پس از برگزاری مراسم تنفیذ در ۱۴ یا ۱۵ مردادماه سال ۹۲ انجام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG