لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

یارانه‌ها را به «زنان» بپردازید


«لابه‌لای یادداشت‌ها» بخشی از «نماگر»، مجله اقتصادی رادیو فرداست که در آن یادداشت‌ها و تحلیل‌های منتشرشده در مطبوعات و وب‌سایت‌های فارسی زبان در یک هفته گذشته را مرور می‌کنیم:

در شماره ۲۸ هفته نامه «تجارت فردا»، علی دادپی، اقتصاددان و استاد دانشگاه کلایتون در جورجیای آمریکا، ‌با نوشتن تحلیل پرسیده «آیا پرداخت نقدی یارانه‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده است؟»

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرده است، که «امروزه دولت‌های بسیار و بیشتری و به دلایل کاملا اقتصادی بر روی زنان سرمایه‌گذاری خواهندکرد.»

به نوشته آقای دادپی، «تحقیقات نشان می‌دهد که زنان درآمد اقتصادی خود را با گروه بزرگتری در جامعه تقسیم می‌کنند و ضریب اقتصادی بسیار بالایی دارند.»

یادداشت نویس هفته‌نامه تجارت فردا، در پایان یادداشت خود توصیه کرده که پرداخت یارانه‌ها به جای پرداخت به سرپرستان خانوارها به زنان پرداخت شود چرا که به نوشته علی دادپی «پرداخت یارانه به زنان کشور می‌تواند گام بزرگی در افزایش اثر اقتصادی آنها و بهینه‌سازی نظام یارانه‌های کشور باشد.»

تزریقِ رکود بخش

مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران در دولت محمد خاتمی در یادداشتی که در وبسایت «خبرآنلاین»، منتشر شده از اما و اگرهای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نوشته است.

معاون اسبق وزارت بازرگانی، در این یادداشت نوشته «تزریق نقدینگی بیشتر به جامعه به ویژه طبقات درآمدی که زود مصرف هستند، باعث دامن‌زدن به افزایش قیمت‌ها، ‌می‌شود. و در نتیجه اثر یارانه‌نقدی پرداخت شده از میان می‌رود.»

به نوشته آقای کرباسیان، «در صورتی حذف یارانه حامل‌های انرژی می‌توانست موفق باشد که دولت براساس سیاست‌های جبرانی، که در قانون پیش‌بینی شده بود، یارانه‌ها را به بخش تولید تزریق می‌کرد، یعنی مقدماتی برای افزایش تولید ایجاد می‌شد. اما درعمل این اتفاق رخ نداد و به رکود بخش تولید دامن زده شد.»

اقتصادِ جنگلیِ مقاومتی

عبدالرضا داوری، ‌اقتصاددان و عضو هیات علنی جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی که برای روزنامه «ایران» نوشته، با اشاره سخنان محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس که در آخرین هفته دی ماه ایراد شد، از پیشنهاد رئیس دولت برای افزایش سهم جنگلداری و معدنکاری در اقتصاد ایران، دفاع کرده است.

به نوشته این اقتصاددان، «تاکید رئیس‌جمهور، بر محور قرار گرفتن «جنگلداری» و «معدنکاری» در فرایند پیشرفت کشور کاملاً با الگوهای اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد.

آقای داوری تاکید کرده که «با سازماندهی اقتصاد مقاومتی بر مدار قتصاد جنگلی و معدنیو توسعه جنگلداری و معدنکاری به دلیل اقتصادی بودن فعالیت در حوزه جنگل و معدن، نتایج بهتری حاصل شده و شاخص‌های مهمی چون نرخ بیکاری و بهره‌وری اقتصادی نیز به نحو چشمگیری بهبود یابند.»

محرومیت مردم به جای انضباط مالی

محمدرضا واعظ مهدوی، معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی، با نوشتن یادداشتی برای روزنامه «شرق» با اشاره به خبر کاهش ۱۵ درصدی بودجه وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال آینده، این کاهش بودجه را تبعات «بیماری هلندی» در اقتصاد ایران دانسته است.

به نوشته آقای واعظ مهدوی، هزینه‌های درمان پس از اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای افزایش یافته که بر اثر هزینه‌های درمانی سه تا چهار درصد مردم زیرخط فقر می‌روند.

به نوشته یادداشت نویس روزنامه شرق، «دولت در این شرایط باید انضباط مالی را انجام دهد، نه اینکه با کاهش بودجه وزارت بهداشت، مردم را از دریافت خدمات درمانی مناسب محروم کند.»

پرداخت یارانه بر مبنای نرخ ارز

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، روز چهارشنبه در ستون نگاه روز رونامه «اعتماد» از اصلاح هدفمندی نوشته است.

به نوشته آقای عبدی، «پرداخت نقدی یارانه‌ها به مردم و مسائلی که طی دو سال اخیر پیش آمده، جامعه را با وضع ویژه‌ای روبه‌رو کرده و نوعی بی‌ثباتی در سیاست اقتصادی ایجاد کرده است.»

به نوشته این تحلیلگر سیاسی، برای برون‌رفت از این وضعیت و ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، باید دولت تاکید کند که «پرداخت یارانه‌ها شامل حال همه شهروندان ایرانی شود.»

عباس عبدی، همچنین پیشنهاد کرده که یارانه‌ها به ارز محاسبه و ما به ازای ریالی آن به یارانه بگیران، پرداخت شود چرا که به نوشته او، «با انجام این طرح دعوا بر سر قیمت ارز و دلنگرانی از کاهش یا افزایش آن از میان خواهد رفت یا حداقل این دلنگرانی کمتر خواهد شد. با انجام این طرح سیاست چندنرخی ارز به کنار خواهد رفت. مردم متوجه درآمدهای نفتی کشور خواهند شد و اخبار روزانه آن را پیگیری خواهند کرد. قیمت انرژی در داخل کشور به سطح بین‌المللی خواهد رسید و مصرف آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و مردم هم افزایش قیمت آن را می‌پذیرند، چرا که مابه‌تفاوت آن مستقیما به جیب خودشان می‌رود.»
XS
SM
MD
LG