لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۴٫۲ میلیون تومان رسید


بر اساس گزارش بانک‌مرکزی، بازار خرید و فروش مسکن در شهر تهران در تیرماه، با افزایش شمار معاملات همراه بوده است
بر اساس گزارش بانک‌مرکزی، بازار خرید و فروش مسکن در شهر تهران در تیرماه، با افزایش شمار معاملات همراه بوده است

شمار دادوستدهای آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار ماه نخست امسال، به حدود ۵۲ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، با رشد ۱۱٫۴ درصدی همراه بود.

بانک مرکزی روز پنجشنبه، گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران در تیرماه امسال را منتشر کرد، بر اساس نتایج این گزارش، تعداد دادوستدهای مربوط به خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه پارسال با رشد ۲۷٫۶ درصدی به ۱۵ هزار فقره رسید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی دادوستدشده در شهر تهران در چهار ماه نخست، به ۴ میلیون و ۱۷۰ هزارتومان رسید که در مقایسه با متوسط قیمت یک مترمربع بنای مسکونی معامله شده در مدت مشابه پارسال، ۳٫۱ درصد افزایش داشت که از رقم تورم کمتر بوده است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای وحد مسکونی در تیرماه ۹۵، به چهار میلیون و ۲۳۰ هزارتومان رسید که در مقایسه با خردادماه امسال، ۰٫۱ درصد افزایش نشان می دهد.

این رقم در مقایسه با قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه پارسال، با افزایشی ۴٫۴ درصدی همراه بوده است.

گزارش تحولات بازار مسکن از آن رو اهمیت دارد که تحولات قیمتی و شمار دادوستدها در حوزه مسکن و ساختمان پایتخت برای ناظران اقتصادی یکی از نشانه‌های تداوم رکود یا آغاز رونق در کل اقتصاد ایران است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است.

بر اساس این گزارش، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی دادوستد شده با نرخ هشت میلیون و ۹۴۰ هزار تومان در منطقه یک شهرداری تهران، رقم خورد. کمترین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در تیرماه امسال نیز با قیمت دو میلیون و ۱۳۰ هزارتومان، در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، دادوستد شد.

بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه از میان کل معاملات انجام‌شده خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در تیرماه نیز با سهم ۱۶ درصدی از کل معاملات واحدهای مسکونی، در منطقه ۵ شهرداری تهران رقم خورد و مناطق ۴، ۲ و ۸ شهرداری تهران در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

در بخشی دیگری از این گزارش به آمار و ارقام مربوط به اجاره بها در تيرماه امسال، پرداخته شده است. بر این اساس، شاخص کرايه مسکن اجاری در شهر تهران در مقایسه با ماه مشابه پارسال، رشدی ۹٫۵ درصدی را تجربه کرد.

شاخص بهای اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری در تیرماه امسال نسبت به تیرماه ارسال، با افزایشی معادل ۱۰٫۳ درصد همراه بوده است.

گزارش بانک مرکزی افزایش شاخص بهای اجاره بهای مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری ایران را همگام با نرخ تورم عنوان کرده است بدین معنا که در واقعیت، نرخ کرایه افزایش نیافته است.

همچنین در این گزارش تاکید شده است که بانک مرکزی انتظار دارد، با رویکرد سیاستگذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ‌های سود بانکی، در ماه‌های آتی بازار مسکن همچنان با افزایش شمار معاملات همراه باشد.

XS
SM
MD
LG