لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

بهبود وضعیت بارش در سال آبی ۹۴-۹۵


نمایی از سد امیرکبیر در کرج
نمایی از سد امیرکبیر در کرج

وزارت نیرو با انتشار گزارشی، اعلام کرد: ارتفاع بارش در سال آبی امسال در کل ایران به ۲۴۱ میلی‌متر رسید که در مقایسه با سال آبی پارسال ۲۲ درصد افزایش داشته است، اما این میزان رد مقایسه با دوره درازمدت، کاهشی ۲ درصدی را تجربه کرد.

خبرگزاری مهر، با انتشار بخش‌هایی از این گزارش وزارت نیرو، اعلام کرد: ارتفاع بارش در سال‌ آبی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴۴ میلی‌‌متر، افزایش داشته است.

سال آبی، دوره زمانی اول مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال آینده را در برمی‌گیرد که میزان بارندگی در این دوره زمانی برای یک منطقه خاص، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

اگر چه ارتفاع بارش در سال آبی امسال نسبت به سال آبی پارسال رشدی ۲۲ درصدی داشته است، اما میزان بارش امسال در مقایسه با متوسط درازمدت ایران با کاهش چهار میلی‌متری روبرو شد که معادل منفی دو درصد است.

متوسط درازمدت بارندگی، میانگین میزان بارش در یک حوضه آبریز در یک دوره زمانی نزدیک به ۵۰ سال است.

بر اساس این گزارش وزارت نیرو، بیشترین درصد تغییرات بارندگی ایستگاهی در سال آبی امسال نسبت به درازمدت ایران مربوط به شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی بوده که معادل ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین درصد تغییرات بارندگی ایستگاهی نسبت به درازمدت مربوط به شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان بوده که میزان بارندگی در چابهار در این سال‌ آبی، حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر در شش حوضه آبریز اصلی ایران، بیشترین و کمترین میزان بارش‌ها به ترتیب مربوط به حوضه دریای خزر با ۵۱۳ میلی‌متر بارندگی و حوضه مرزی شرق با ۹۵ میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده است.

بیشترین میزان تغییرات مثبت بارندگی در مقایسه با درازمدت در این شش حوضه آبریز مربوط به حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده که در این سال آبی نسبت به دوره درازمدت، با ۲۳ درصد افزایش بارندگی همراه بوده است.

بر اساس تقسیمات آبی وزارت نیرو، که به «تمآب» معروف است، کل مساحت ایران به شش ابرحوضه تقسیم می‌شود، که هر کدام از این شش ابر حوضه به حوضه‌های کوچک و چندین رده کوچک‌تر آبی تقسیم‌بندی می‌شود.

شش حوضه آبریز درجه یک یا ابرحوضه در ایران، حوضه‌های آبریز اصلی دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم را شامل می‌شود.

حوضه آبریز به قسمتی از خشکی‌ها که با توجه به شیب و شکل زمین آب‌ها در آنجا به پست‌ترین مکان موجود در پهنه آن جریان یابد.

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است که بیشترین میزان تغییرات منفی بارندگی در مقایسه با درازمدت مربوط حوضه آبریز فلات مرکزی ایران بود که با کاهش بارندگی به میزان منفی ۱۸ درصد همراه بوده است.

در حوضه‌های آبریز ۳۰ گانه نیز بیشترین افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته مربوط به حوضه کل- مهران در استان خوزستان با ۲۱ درصد افزایش و کمترین میزان بارش مربوط به حوضه رودخانه‌های بلوچ در استان سیستان و بلوچستان با ۹ درصد کاهش بوده است.

سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه مدیریت آب در ایران، استفاده بی‌رویه و نابجا از منابع زیرزمینی در سال‌های اخیر که با کاهش میزان بارندگی همراه بوده، تنش و در مناطقی بحران آبی را رقم زدة است.

چندی پیش حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب، گفته بود که در تابستان امسال ۳۵ میلیون نفر در ۳۰۱ شهرایران از جمله شیراز، اصفهان، بوشهر و کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG