لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

سهم واژگان اقتصادی در ۱۱۷ هزار کلمه: کمتر از نیم درصد


عمده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم، تمرکز خود را بر حل مسایل اقتصادی و معیشتی گذاشته‌اند، تا آنجا که حتی دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی که با محور مسایل فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شد همچنان رنگ و بویی از اقتصاد داشت.
اما نامزدهایی که معتقدند بزرگ‌ترین مشکل و مسئله امروز ایران، مسایل اقتصادی است در گفتار خود با چه بسامدی از واژگان اقتصادی بهره می‌جویند؟ سهم واژه‌های اقتصادی در سخنان آن‌ها که می‌تواند نشان‌دهنده توجه کلامی آن‌ها به مسایل اقتصادی باشد، چقدر است؟
با پایان گرفتن دور نخست حضور نامزدهای انتخابات، امکان بررسی تکرار کلید واژه های اقتصادی در میان سخنان آن‌ها میسر شده است، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در دور نخست حضور در شبکه‌های مختلف تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی در سه برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما، برنامه «با دوربین» در شبکه یک سیما و برنامه «انتخاب ایرانی» که گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور در شبکه جهانی جام جم بود حضور یافته و برنامه‌ها و نظرات خود را پیرامون موضوعات و محورهای مختلف بازگو کردند.

مناظره نخست هشت نامزد در تلویزیون که به موضوعات اقتصادی اختصاص داشت، در این گزارش لحاظ نشده و برنامه‌های انفرادی آنها در دورن نخست تبلیغات تلویزیونی مبنای تهیه این گزارش بوده است.
از مجموع ۱۱۷ هزار و ۲۱۰ کلمه استخراج شده از سخنان هشت نامزد در این سه برنامه تلویزیونی، بیشترین سهم از آن محسن رضایی و کمترین سهم از آن محمدرضا عارف بوده است، ناتمام ماندن نخستین برنامه تلویزیونی محمدرضا عارف، یکی از دلایل سهم کمتر او از دور نخست حضور نامزدها در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است.(به نمودار زیر نگاه کنید)

در این گزارش، برای بررسی سهم موضوعات، برنامه‌ها و محورهای اقتصادی، ۱۵ کلید واژه اقتصادی را برگزیده‌ایم که می‌تواند نشانه‌ای از توجه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی باشد.
البته بررسی درصد فراوانی این کلیدواژه‌ها به خودی خود به معنای تمام واقعیت‌های مواجهه نامزدها با موضوعات و محورهای اقتصادی نیست، اما به هر حال وقتی از میان حدود ۲۰ هزار کلمه سخنان یک نامزد، کمتر از نیم درصد، یعنی کمتر از صدبار از واژه «اقتصاد» یا ترکیبی از این واژه استفاده شده باشد، نشان دهنده کم‌اهمیت بودن این مقوله برای گوینده سخن است.
میانگین کل درصد فراوانی این کلید واژه‌ها در مجموع ۲۴ برنامه برگزارشده، در شاخصی جداگانه، در نمودار زیر قابل مشاهده است.


در میان ۱۵ کلید واژه اقتصادی منتخب در این گزارش، که درصد فراوانی این واژه‌ها در مجموع بیش از ۱۱۷ هزار کلمه سخنرانی هشت نامزد مورد بررسی قرار گرفته، کمترین درصد فراوانی به واژه «بورس» مربوط می‌شود که میانگین استفاده از این واژه سه هزارم درصد بوده است که می‌تواند به معنای فراموشی مطلق نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از این حوزه اقتصادی است.
حوزه‌ای که در ادبیات رایج اقتصادی از آن به عنوان دماسنج اقتصاد و مردمی‌ترین حوزه اقتصاد یاد می‌شود.

بررسی نتایج درصد فراوانی دیگر کلیدواژه‌های اقتصادی منتخب در دور نخست حضور نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان می‌دهد که به رغم اصرار نامزدها به توجه آنها به مقولات اقتصادی، دست‌کم تا اینجای کار و در گفتار آنها این توجه،‌ نشانه قابل‌توجهی برجا نگذاشته است.
XS
SM
MD
LG