لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

هاتبرد پخش ۱۹ شبکه رادیویی و تلویزیونی ایران را قطع کرد


شرکت ماهواره‌ای فرانسوی يوتلست، ‌تامين کننده فضای ماهواره‌ای اروپا، روز دوشنبه-۲۴ مهرماه- پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران را بر روی ماهواره هاتبرد قطع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ این تصمیم یوتلست که براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اتخاذشده،‌ پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه تلویزیونی و رادیویی ایران را متوقف‌کرد.

شبکه‌های تلویزیونی «العالم» و «پرس تی وی» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرده اند که شرکت آرکيوا، سرويس‌دهنده پخش ماهواره‌ای هاتبرد از روز دوشنبه ۲۴ مهر فرکانسی که شبکه‌های راديويی و تلويزيونی برون مرزی جمهوری اسلامی بر روی آن پخش می‌شدند را قطع کرده است.

براساس اين اطلاعيه،‌ شبکه‌های پرس تی‌وی، العالم، سحر ۱ و ۲، الکوثر، جام جم ۱ و ۲، شبکه خبر و تلويزيون قرآن از جمله شبکه‌هايی تلويزيونی ايران هستند که پخش آنها بر روی ماهواره هاتبرد متوقف شده است.

در اطلاعيه‌ای که روی سايت شبکه‌های پرس تی وی و العالم قرار گرفته، ‌«توقف پخش ماهواره‌ای اين شبکه‌های تلويزيونی، ‌پس از ماهها ايجاد اختلال و انداختن پارازيت بر روی امواج ماهواره‌ای اين شبکه‌ها اتفاق افتاده است.»

به نظر می رسد توقف ارايه خدمات ماهواره ای به شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران،‌ واکنشی به ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از ايران باشد که گفته می شود از داخل ايران ارسال می شوند.

ونسا اوکانر، مسوول مطبوعاتی شرکت یوتل ست، در گفت و گو با رادیو فردا تایید کرد که قطع پخش برنامه های این شبکه ها از سوی یوتل ست صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: «قطع شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایران در راستای اجرای طرح تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور است.»

خانم اوکانر تصریح کرد: «شرکت یوتل ست که مقررات اداره پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرانسه را اجرا می کند تصمیم گرفته است تا قراردادهای خود را با شبکه های سحر به طور کامل قطع کند و به این ترتیب پخش برنامه های آنها به طور دائم لغو شده است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز توقف پخش ماهواره‌ای شبکه‌های ایران بر روی هاتبرد را به اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نسبت داده و به نام عزت‌الله ضرغامی،‌ رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرده که از پایان سال۹۰ در میان فهرست تحریم‌شدگان اتحاده اروپا قرار دارد.

در بخشی از اطلاعیه‌ای که العالم و پرس تی وی منتشر کرده‌اند، تاکید شده‌است: توقف پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران «نشان می‌دهد که اتحاديه اروپا برای آزادی بيان هيچ احترامی قائل نبوده و از هيچ تلاشی برای خاموش کردن صدای متفاوت و واقعی از رسانه‌های غربی است، فروگذار نمی‌کند.»

در این اطلاعیه هدف از راه‌اندازی این شبکه‌ها، «شکستن انحصار غرب در اطلاع‌رسانی و رساندن صدای ستمديدگان به جهانيان» عنوان شده‌است و به نوشته این اطلاعیه،‌ اقدام «غیرقانونی» یوتلست «گامی در جهت خاموش کردن اخبار جايگزين» است که به گفته آنها «منعکس کننده صدای بی‌صدايان» است.

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی «یوتلست»،‌ روز پنج‌شنبه-۱۳ مهرماه سال۹۱- پس از ارسال پارازیت‌های شدید روی امواج «رادیوفردا»،‌ «بی بی سی فارسی» و « صدای آمریکا» با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این اقدام خواستار پایان دادن به آن شده بود.

در آن اطلاعیه،‌ یوتلست از مقام‌های نظارتی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) خواسته بود،‌ با دخالت فوری خود به ارسال عمدی پارازیت که به گفته آنها از ایران ارسال می‌شوند،‌ مطابق قانون برخورد کنند.

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی «يوتلسَت» در آذرماه سال۹۰ نیز با انتشار اطلاعيه‌ای، ضمن رد اتهام همکاری با ايران در ايجاد مانع در مسير پخش برنامه‌های فارسی زبان از طريق اين ماهواره تاکيد کرده بود که «محل ارسال پارازيت‌ بر روی اين ماهواره را در داخل ايران شناسايی کرده است.»

يوتلسَت در آن اطلاعيه رسمی تاکيد کرده بود که «از بهار ۱۳۸۸ بارها در اين خصوص نزد مقام‌های نظارتی فرانسوی و بين‌المللی، از جمله اتحاديه بين‌المللی ارتباطات از راه دور، شکايت برده و خواستار محکوم شدن اين اقدامات از سوی اين مراجع شده است.»

پیش از این یوتلست در سال ۸۸ پس از بالاگرفتن اعتراضهای مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال در ایران، دو بار از ایران به دلیل «ارسال عامدانه پارازیت» شکایت کرده‌بود.

در بهمن ماه پارسال نیز،‌ «کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران» از اتحادیه بين المللی مخابرات (ITU) وابسته به سازمان ملل خواسته بود تا برای بازداشتن جمهوری اسلامی ايران از سانسور شبکه های ماهواره ای و ارسال پارازيت بر روی شبکه های تلويزيونی و محدوديت اينترنت، گام های قاطعی بردارد.

شورای اطلاع رسانی آمريکا، نهاد ناظر بر شبکه های راديو و تلويزيونی اين کشور نيز بارها، ايجاد اختلال در پخش برنامه های ماهواره‌ای به ايران را محکوم کرده بود.

امور بین‌الملل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در فروردین ماه سال ۸۹، با نوشتن نامه‌ای به اتحادیه بین‌المللی مخابرات نسبت به «ارسال سیگنال‌های مزاحم»، «ارسال پارازیت» و «اختلال در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران» اعتراض کرده و خواستار دخالت و حمایت این اتحادیه شده‌بود.

در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه-۲۴ مهرماه- روی سایت‌ شبکه‌های تلویزیونی «العالم» و «پرس تی وی»،‌ منتشرشده،‌ «حق پيگيری قانونی و احقاق حقوق و جبران خسارات مادی و معنوی» توقف پخش ماهواره‌ای این شبکه‌ها برای آنها، محفوظ دانسته شده‌است.

در سال‌های اخیر ارسال پارازيت بر شبکه‌های تلويزيونی و رادیويی فارسی زبان خارج از ايران همچون راديو فردا،‌ بی بی سی فارسی و صدای آمريکا چنان بوده که گاه اين شبکه ها مجبور به توقف پخش ماهواره ای خود شده‌اند که آخرين بار آن، به روز چهارشنبه- ۱۲مهرماه- و پس از اعتراض بازاریان به نابسامانی در بازار ارز ایران، باز می گردد.
XS
SM
MD
LG