لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

مرضیه حدیدچی دباغ، نخستین فرمانده زن سپاه درگذشت


مرضیه حدیدچی دباغ ریاست زندان‌های زنان تهران را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود داشت.
مرضیه حدیدچی دباغ ریاست زندان‌های زنان تهران را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود داشت.

مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ، از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نخستین فرمانده زن سپاه روز پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، خانم دباغ که چند روز پیش از این به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده بود، در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران فوت کرده است.

مرضیه حدیدچی دباغ که فعالیت‌های سیاسی خود را از سال‌های پیش از انقلاب بهمن ۵۷ آغاز کرده بود، پس از دو بار بازداشت و تجربه زندان در دوران پهلوی با استفاده از پاسپورت جعلی با نام «زینت احمدی‌نیلی»، از ایران خارج شد و خود را به محل اقامت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در نوفل لوشاتو پاریس رساند.

به گفته خانم دباغ، او در آن دوره وظیفه محافظت از آیت‌الله خمینی را برعهده داشت و امورات داخلی محل اقامت وی را انجام می‌داد.

خانم دباغ در بهمن سال ۵۷ و چند روز پس از ورود آیت‌الله خمینی به ایران، از پاریس به تهران بازگشت.

از وی به عنوان یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌شود که مسئولیت فرماندهی سپاه استان همدان را برعهده داشت. از دیگر فعالیت‌های خانم دباغ در این حوزه، مسئولیت او در «بسیج خواهران» بود.

او همچنین ریاست بر زندان‌های زنان تهران را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود داشت.

این فرمانده زن سپاه در سه دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تهران و همدان بود. از دیگر فعالیت‌های سیاسی و حزبی او، عضویت در شورای مرکزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی و قائم‌مقامی دبیرکلی جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود.

مرضیه حدیدچی از جمله اعضای گروه سه نفره‌ای بود که همراه با‌ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی در سال ۱۳۶۷، پیام آیت‌الله روح الله خمینی را به میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، رساندند.

XS
SM
MD
LG