لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از نامزدها خواست، یکدیگر را تخریب نکنند


جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکید کرده است که جناح‌ها و گروه‌های موجود از تخریب کسانی که با تشخیص تکلیف وارد میدان رقابت انتخاباتی شده و صلاحیت آنان در شورای نگهبان تایید می‌شود، پرهیز کنند.

در این بیانیه که به امضای محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رسیده تاکید شده است که نامزدهای انتخاباتی «از سیاه نمایی وضع موجود و تخطئه تلاش‌های انجام شده در دوره‌های مختلف خودداری کنند.».

ولایتی: تابع تصمیم جامعتین هستیم

همزمان با انتشار بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، علی اکبر ولایتی، نامزد عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت گفته است که این ائتلاف دچار رقابت‌های داخلی نشده است و تابع تصمیم جامعتین خواهد بود.
غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهور اسلامی، سه عضو ائتلاف پیشرفت هستند که هر سه نفر آن‌ها، برای شرکت در رقابت‌های انتخابات رئیس جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.
این نامزد اصولگرا با اشاره به اینکه از تصمیم سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی برای ثبت نام در انتخابات، خبر نداشته، گفته است: «درهای ائتلاف باز است و تا پیش از این نمی‌دانستیم که آقای جلیلی وارد می‌شود و اگر جامعتین به هر نتیجه ای برسند ما تبعیت می‌کنیم و برای فرد منتخب تبلیغ هم می‌کنیم.».
در همین حال، کامران باقری لنکرانی، نامزد جبهه پایداری در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری پیرامون حضور سعید جلیلی در رقابت‌های انتخاباتی به خبرگزاری فارس گفته است: «ما قائل به رقابت درون گفتمانی نیستیم.».
«جبهه پایداری» تشکل مورد حمایت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری است.

انصراف به نفع هاشمی، احتمال اجماع اصلاح‌طلبان
ثبت‌نام آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در واپسین دقایق مهلت قانونی ثبت نام در روز شنبه نیز تحولاتی را در میان آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان، رقم زده است.
محسن بهرامی ارض‌اقدس، مسوول ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت محمد خاتمی، به خبرگزاری ایسنا گفته است که «محمد شریعتمداری به دلیل نامزدی هاشمی رفسنجانی از انتخابات کناره‌گیری می‌کند.».
به گفته آقای بهرامی، امکانات ستادهای انتخاباتی محمد شریعتمداری و «حتی شاید بالاتر از این برنامه‌هایشان» در اختیار آقای هاشمی قرار می‌گیرد.
دیگر نامزدی که پس از ثبت نام هاشمی رفسنجانی از نامزدی انصراف داد، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت و درمان دولت محمد خاتمی، است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از انصراف خود برای ادامه حضور در عرصه رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد و گفت: «با توجه به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دلیلی برای ادامه عرصه انتخابات ندیده و از ادامه رقابت انصراف خواهم داد.».
به گفته آقای پزشکیان، احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر روی هاشمی وجود دارد.
محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی نیز پیش از این گفته بود در صورت نامزد شدن محمد خاتمی یا اکبر هاشمی رفسنجانی، از ادامه رقابت‌ها انصراف خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسن رسولی، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف، گفته است: «محمدرضا عارف در اجرای تصمیم راهبردی خود که پیش از این اعلام کرده‌اند، به نفع آیت الله هاشمی رفسنجانی از کاندیداتوری انصراف خواهد داد.».
دیگر کاندیدایی که ماندن در عرصه رقابت‌ها را منوط به غیبت محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی کرده بود، حسن روحانی است.
علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات و از نزدیکان حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود، «با وجود اینکه احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات کم است، اما اگر کاندیداتوری وی قطعی شود، حسن روحانی کناره‌گیری خواهد کرد.».
به گزارش سایت «آفتاب»، محمدباقر نوبخت، سخنگوی ستادهای مردمی حسن روحانی، روز یکشنبه، پیش‌بینی کرد که روز انتخابات فقط یک نفر از میان آقایان هاشمی رفسنجانی و روحانی در انتخابات شرکت خواهند کرد.
ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های انتخاباتی گذشته از بروز تحولات و تغییرات در میان جریان سیاسی اصلاح‌طلب در میان اصول‌گرایان نیز تغییراتی را رقم خواهد زد.
پیش از این غلامعلی حداد عادل، عضو ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان گفته بود که «اگر او [اکبر هاشمی رفسنجانی] ثبت نام کند، تصمیمات ائتلاف تغییر خواهد کرد.».
XS
SM
MD
LG