لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

گزارش مرکز آمار: رکود در بازار ساخت‌وساز مسکن ایران همچنان ادامه دارد


تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده از سوی شهرداری‌های ایران در بهار ۹۵ در مقایسه با فصل مشابه پارسال کاهشی حدوداً ۱۱ درصدی را تجربه کرد.

گزارش مرکز آمار ایران از اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های ایران در بهار امسال، نشان می‌دهد که رکود در بازار ساخت‌وساز مسکن ایران همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، شمار پروانه‌های ساختمانی صادرشده در شهرهای ایران در بهار امسال بیش از ۳۱ هزار فقره بوده که در مقایسه با تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در زمستان پارسال، بیش از ۱۷ درصد (۱۷٫۴ درصد) کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنای پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در این مدت نیز در مقایسه با زمستان ۹۵، کاهشی ۵٫۵ درصدی نشان می‌دهد.

این میزان افت در مساحت زیربنای در نظرگرفته شده در پروانه‌های ساختمانی صادره در بهار ۹۵ نسبت به فصل مشابه پارسال، به ۷٫۷ درصد رسید.

در گزارش مرکز آمار ایران، همچنین تصریح‌ شده است که شهرداری تهران در بهار ۹۵، نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ پروانه ساختمانی صادره کرده که نسبت به فصل مشابه پارسال، کاهشی حدوداً ۲۰ درصدی (۱۹٫۷ درصد) و در مقایسه با زمستان سال ۹۴، افتی نزدیک به یک درصد (۰٫۹ درصد) را تجربه کرد.

این تعداد پروانه ساختمانی صادرشده از سوی شهرداری تهران در مدت مورد گزارش ۵٫۶ درصد از کل پروانه‌های ساختمانی صادرشده در کل ایران را شامل می‌شده است.

اگرچه تعداد پروانه‌های صادرشده از سوی شهرداری تهران در بهار ۹۵ نسبت به فصل مشابه پارسال و فصل پیشین، کاهش داشته است اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مجموع مساحت زیربنای تعیین‌شده در پروانه‌های صادرشده در بهار ۹۵ در مقایسه با فصل مشابه پارسال، ۵٫۶ درصد افزایش داشته است. این مساحت در نظر گرفته‌شده نسبت مجموع مساحت زیربنای تعیین‌شده در پروانه‌های صادرشده فصل زمستان سال ۹۴، حدود ۴۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش، پروانه‌های ساختمانی صادرشده در بهار امسال به تفکیک کاربری ساختمان تعیین‌شده است.

بر این اساس، تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در بهار امسال، نزدیک به ۸۲ هزار واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۱٫۷ درصد و در مقایسه با بهار پارسال، حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

اعداد و ارقام مندرج در این گزارش مرکز آمار ایران که متناظر به فصل بهار امسال است، بیانگر ادامه رکود نسبی در بخش ساخت‌وساز است و از سویی می‌تواند این پیام را به فعالان بازار ارائه کند که چشم‌انداز عرضه و ساخت‌وساز ساختمان در ماه‌های آتی نیز، چشم‌انداز چندان امیدوارکننده‌ای نباشد.

پیش‌ از این نیز بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت بازار مسکن و ساختمان در شهر تهران تأکید کرده بود که حجم دادوستدهای انجام‌شده در بازار مسکن و ساختمان پایتخت در مهرماه امسال با افت همراه بوده است.

این آمار و ارقام از بازار و بخش مسکن و ساختمان ایران در حالی است که دولت حسن روحانی و بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با هدف تحریک تقاضای مسکن و رونق‌بخشی به این بازار، سیاست‌های و برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اند.

معرفی ابزارهای مالی جدید همچون بازار رهن ثانویه، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به خانه اولی‌ها، کمک به جریان روان‌تر تسهیلات در این بخش و باز گذاشتن دست تمامی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات خرید مسکن ازجمله این سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است. توسعه نظام پیش‌فروش مسکن، راه‌اندازی صندوق‌های ضمانت مسکن و صندوق‌های زمین و ساختمان رویکردهای دیگر تصمیم گیران و برنامه‌ریزان دولت برای رونق بخشی به بخش مسکن و ساختمان است.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه از بهبود علائم در بخش مسکن سخن گفت، اما تأکید کرده که این بخش همچنان نیازمند توجه ویژه است.

بخش مسکن ازآن‌رو برای دولت و بانک مرکزی اهمیت دارد که رونق در این بخش می‌تواند، یک زنجیره از صنایع و خدمات مرتبط با این بخش را که گفته می‌شود تا ۵۰۰ حلقه و زنجیره صنایع و خدمات را شامل می‌شود، فعال سازد.

XS
SM
MD
LG