لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

قرارداد ۱٫۲۹ میلیارد دلاری آمریکا برای تقویت نیروی هوایی عربستان


خلبان‌های سعودی
خلبان‌های سعودی

دولت ایالات متحده قراردادی ۱٫۲۹ میلیارد دلاری را تأیید کرده‌است که بر اساس آن زرادخانه نیروی هوایی عربستان سعودی که به خاطر حملات هوایی مستمر در یمن با مضیقه روبه‌رو شده تقویت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه ۲۶ آبان، کنگره آمریکا یک ماه فرصت دارد تا این قرارداد را رد یا تأیید کند.

براساس این خبر، قرار است ۱۹ هزار بمب هوشمند به سرعت به نیروی هوایی عربستان تحویل داده شود.

آژانس همکاری‌های دفاعی آمریکا در بیانیه‌ای گفته‌است ذخیره جنگ‌افزار نیروی هوایی عربستان «به علت سرعت بالای عملیات چندگانه مبارزه با تروریسم» پائین است.

فروش این جنگ‌افزار به عربستان در حالی است که این کشور ماه‌هاست به حملات هوایی به مواضع شورشیان شیعه حوثی در یمن دست زده‌است.

عربستان همچنین در ائتلاف به رهبری آمریکا برای حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق مشارکت دارد.

عربستان سعودی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین یمن، را به عنوان دولت قانونی به رسمیت می‌شناسد و می‌گوید مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از آن به عملیات نظامی در یمن علیه حوثی‌ها دست زده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که فروش این سلاح‌ها در شرایط کنونی در یمن قابل توجیه است یا خیر، گفته‌است «سیاست آمریکا همواره این بوده که مناقشه در یمن راه حل نظامی ندارد.»

او اضافه کرده که آمریکا از حوثی‌ها می‌خواهد تا از «اذیت و آزار شهروندان عربستان و حمله به خاک این کشور دست بردارد، و آمریکا از طرح صلح سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن حمایت می‌کند.»

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس و خروج شورشیان حوثی از همه شهرهایی شده که زیر کنترل در آورده‌اند.

این شورا همچنین فروش و تأمین سلاح برای حوثی‌ها را منع کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه قرارداد فروش سلاح به نیروی هوایی عربستان از جمله شامل ۶۳۰۰ بمب هدایت‌شونده لیزری از انواع جی‌بی‌یو نسل قدیم و جدید می‌شود.

XS
SM
MD
LG