لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

از کاهش شمار پناهجویان تا شرکت دادن آنها در المپیک


«توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در دیدار از یک کمپ پناهجویان در یونان از شرکت ورزشکاران پناهجو در المپیک آینده خبر داد
«توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در دیدار از یک کمپ پناهجویان در یونان از شرکت ورزشکاران پناهجو در المپیک آینده خبر داد

وزیر کشور سوئد می‌گوید آن کشور امکان دارد بین ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار پناهجو را در سال‌های آینده اخراج کند.

«آندرش ایخمن» به روزنامه «داگنز ایندوستری» گفت بخاطر اینکه حدود ۴۵ درصد درخواستنامه‌های پناهندگی در حال حاضر جواب منفی گرفته‌اند، سوئد باید برای بازگرداندن دهها هزار تن آماده گردد.

طی سال گذشته ۱۶۳ هزار تن خواهان پناهندگی در سوئد شدند.

وزیر کشور سوئد درباره میزان اخراجی‌ها اظهار داشته است فکر میکند که امکان دارد حدود شصت هزار تن باشند اما ممکن است به هشتاد هزار تن نیز برسند.

سخنگوی وزیر کشور سوئد «ویکتور هریو» روز پنجشنبه با تأیید اظهارات وزیر کشور افزود که وزیر تنها میزان کنونی پاسخهای مثبت به درخواستنامه‌های پناهندگی را بکار میبرد نسبت به تعداد بی‌سابقهٔ پناهجویانی که در سال ۲۰۱۵ میلادی وارد سوئد شدند.

آلمان و سوئد مقاصد اصلی پناهجویان در اروپا طی سال گذشته بودند.

صدراعظم آلمان «آنگلا مرکل» که کشورش سال گذشته بیشترین شمار پناهجویان، حدود ۹۰۰ هزار تن را به خود راه داد، روز سه‌شنبه طی سخنرانی در یک مراسم جوایز ورزشی در برلین گفت:

«ما باید سطحی از توازن را بیابیم و نباید خیلی سریع بدبین شویم. هنوز باور دارم که می‌توانیم اداره‌اش کنیم. البته باید بطور چشمگیری از شمار پناهجویان بکاهیم و داریم رویش کار می‌کنیم هرچند کسانی که اکنون اینجا هستند باید آلمانی را بشناسند که نشان داده جایی است که بسیاری از مردم برای (کمک به) دیگران آنجا هستند.»

منشأ اصلی سیل پناهجویان به اروپا که بزرگترین بحران قاره در این زمینه پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی شده، ترکیه بوده که پذیرای اکثریت آوارگان جنگ داخلی سوریه بوده است.

«اورهان پاموک» برنده جایزهٔ نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۶ میلادی از ترکیه روز سه‌شنبه در لندن در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت:

«خرسندم که آنگلا مرکل، نهصد هزار پناهجو را پذیرفت، بسیار قابل احترام است و خیلی اعتبار برای آلمان و اتحادیه اروپا آورد. اتحادیه اروپا را می‌توانیم بر اساس اندیشه آزادی، برابری و برادری جمع‌بندی کنیم. اگر در را ببندید، برادری نیست و همین که برادری را از دست دادید، اعتبار اندیشهٔ اروپا را از دست می‌دهید.»

در همین حال کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده است تیمی متشکل از پناهندگان در بازیهای المپیک تابستانی ریو شرکت خواهد کرد.

«توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک روز پنجشنبه در اردوگاه «الیوناس» در آتن که صدها مهاجر در آن به امید یافتن راهی به شمال اروپا ساکن هستند، گفت که «کمیته بین‌المللی المپیک بر آن شده کارآزموده‌ترین ورزشکاران پناهجو را به بازی‌های المپیک در ریو فرا بخواند.»

توماس باخ افزود با این کار می‌خواهند پیامی از امید و اعتماد برای پناهجویان بفرستند و توجه جهان را به سرنوشت و مشکل شصت میلیون پناهجوی جهان جلب کنند.

تیم پناهجویان متشکل از حدود پنج تا ۱۰ ورزشکار خواهد بود و کمیته بین‌المللی المپیک پیشتر گفت که سه ورزشکار آن را شناسایی کرده که می‌توانند سهمیه المپیک را کسب کنند که یکی از آنها یک تکواندوکار ایرانی در بلژیک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توماس باخ، روز پنجشنبه در کمپ الیوناس، مشخصات «فرهاد تکلو» یک ایرانی دیگر را که گفت قهرمان تیراندازی است یادداشت کرد.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک همچنین گفت حمل مشعل المپیک که بطور سنتی از دشت المپیا در یونان آغاز می‌گردد از اردوگاه الیوناس که بیشتر پناهجویان و مهاجران آنرا افغان‌ها و ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند عبور خواهد کرد و در آنجا مشعل المپیک به دست یک پناهجو داده خواهد شد که آن را طی مسیری حمل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG