لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

تداوم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به عرصۀ بین‌المللی


مسیر موسوم به بالکان که از ایران و ترکیه بسوی اروپا می‌رود همچنان مسیر عمدۀ قاچاق مواد مخدر از افغانستان شناخته می‌شود
مسیر موسوم به بالکان که از ایران و ترکیه بسوی اروپا می‌رود همچنان مسیر عمدۀ قاچاق مواد مخدر از افغانستان شناخته می‌شود

گزارش سالانه «شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر» حاکی است به‌رغم افزایش قابل توجه کشت سالانه خشخاش در افغانستان طی سال‌های اخیر بویژه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی عرضۀ هروئین از افغانستان به مقصد بازارها در اروپا و فراتر از آن، به نظر می‌رسد که ثابت مانده است.

به گفته دفتر «سازمان ملل در زمینه مواد مخدر و جُرم» این ممکن است ناشی از اقدام قاچاقچیان جهت صاف و ساده نگهداشتن عرضه باشد یا شاید هروئین با تریاک از برداشت‌های متفاوت خشخاس تولید شده است.

در سال ۲۰۱۷ و اوائل ۲۰۱۸ ترکیه افزایش استفاده از کامیون‌ها با شماره پلاک ایرانی را گزارش کرد که از ایران می‌رسیدند تا مقادیر قابل‌توجهی هروئین را به‌داخل ترکیه در مسیر ترانزیت به مقصد بازارها در اروپا قاچاق کنند.
گزارش شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر

بنا بر گزارش سالانه شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر به‌رغم کاهشی ۲۰ درصدی میزان کشت خشخاش در افغانستان در سال ۲۰۱۸ همچنان بالا است.

کاهش یادشده عمدتاً به خشکسالی در کشور و به تنزل نرخ اولیۀ تریاک خشک نسبت داده شد.

تولید بالقوۀ تریاک نیز شاهد نزدیک به ۳۰ درصد کاهش بود و حدود ۶۴۰۰ تُن در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۹ هزار تُن در سال ۲۰۱۷ برآورد شد.

به گزارش شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر آنچه «مسیر بالکان» توصیف می‌شود و از ایران، ترکیه و کشورهای بالکان بسوی مقصد بازارها در اروپای غربی و مرکزی عبور می‌کند همچنان مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر از افغانستان است.

کشورهای در امتداد مسیر بالکان حدود ۳۷ درصد از موارد توقیف هروئین در عرصۀ بین‌المللی را شامل می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید همزمان در سال ۲۰۱۷ مواد مخدر افغان همچنان از طریق یک شاخه‌ فرعی مسیر بالکان با عبور از ایران به کشورهای جنوبی قفقاز و بعد به جلو به اوکراین از طریق دریای سیاه به داخل اروپای شرقی قاچاق می‌شد.

در گزارش شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر آمده است در سال ۲۰۱۷ و اوائل ۲۰۱۸ ترکیه افزایش استفاده از کامیون‌ها با شماره پلاک ایرانی را گزارش کرد که از ایران می‌رسیدند تا مقادیر قابل توجهی هروئین را به داخل ترکیه در مسیر ترانزیت به مقصد بازارها در اروپا قاچاق کنند.

علاوه بر این ترکیه طبق تحلیل‌هایش نتیجه‌ گرفته است که مقصد تریاک ضبط شده در قلمرویش راهی بازارهای غیرقانونی در استرالیا، کانادا و ایالات متحده بوده است.

این گزارش افزوده است برخی از هروئین توقیف‌شده در اروپا از پاکستان عبور کرده و مستقیما از آن کشور از طریق هوایی یا دریایی به اروپا قاچاق شده است؛ همزمان مواد مخدر از پاکستان به ایران برای بازارهای اروپایی در امتداد مسیر بالکان قاچاق می‌شوند.

گزارش سالانه شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر خاطر نشان می‌کند بخش اعظم مرفین و هروئین توقیف شده در ایران از پاکستان وارد شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که پاکستان در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴ تُن هروئین در مقایسه با ۲۳ تُن در سال ۲۰۱۶ ضبط کرد و موارد توقیف تریاک و هروئین در ایران در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش اندکی نسبت به میزان سال ۲۰۱۶ بود.

شورای بین‌المللی کنترل مواد مخدر،‌نهاد کاربری مستقل و شبه‌قضایی برای اجرای کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر است که نقش مهمی در نظارت اعمال محدودیت‌ها بر مواد مخدر ایفا می‌کند.

XS
SM
MD
LG