لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

صالحی: واگذاری کرسی سوریه به مخالفان «بدعت بدی» است


علی اکبر صالحیف وزیر امور خارجه ایران.
علی اکبر صالحیف وزیر امور خارجه ایران.
جمهوری اسلامی ایران اقدام اتحادیه عرب در واگذاری کرسی خالی سوریه به مخالفان رژیم بشار اسد را محکوم کرده و آن را از اشتباهات و تصمیماتی دانسته که مسائل را در ارتباط با سوریه پیچیده‌تر می‌کند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت به خبرنگاران گفت ایران اعلام کرده که پیش از هر چیز خواستار توقف خشونت در سوریه است و کشته شدن قریب به یکصد تن در روز در سوریه قابل قبول نیست.

وی افزود اقداماتی که برخی کشورها در ارتباط با سوریه انجام می‌‌دهند در راستای خونریزی بیشتر است.

آقای صالحی تصمیم اتحادیه عرب در واگذاری کرسی سوریه به مخالفان را «بدعت بدی» خواند که به گفته او، «دامن تصمیم‌گیرندگانش را خواهد گرفت».

وی تصریح کرد تهران این را نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد دست به دست هم داده شود تا مشکل سوریه به صورت منطقی و قانونی با گفت‌و گوی دولت و معارضان سوری، ایجاد دولت انتقالی و برگزاری انتخابات در سوریه حل شود به نحوی که هم مطابق قوانین بین‌المللی باشد و هم افکار عمومی آن را بپذیرد.

پیشتر، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران که در بغداد به سر می برد اقدام اتحادیه عرب را به معنای پایان نقش آن در تحولات منطقه خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای عربی نیز همانند قدرت‌های جهانی بر سر منازعه در سوریه اختلاف نظر دارند و الجزایر، عراق و لبنان با هر گونه اقدام علیه حکومت اسد مخالفت کرده‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه عراق، بغداد با واگذاری کرسی سوریه به اپوزیسیون مخالفت کرده است.

«هوشیار زیباری» در گفت و گویی تلویزیونی تاکید کرد که این حرکت در اتحادیه عرب نقض قانون اتحادیه و اقدامی بی‌سابقه بوده است.

خضیر الخزاعی، معاون رییس جمهوری عراق، در سخنرانی خود در اجلاس اتحادیه عرب بر موضع کشورش مبنی بر حمایت از خواسته‌های قانونی مردم سوریه و مخالفت با مداخله خارجی تاکید کرد.

با توجه به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ میلادی، نزدیک به یکسال و نیم پیش، کرسی خالی سوریه در اتحادیه عرب روز سه‌شنبه در جریان نشست دوحه قطر به «احمد معاذ الخطیب» چهره شاخص ائتلاف اپوزیسیون سوریه سپرده شد.

ائتلاف اپوزیسیون سوریه برای براندازی بشار اسد،‌ رییس جمهوری این کشور مبارزه می‌کند.

تهران پس از آغاز اعتراضات در سوریه در سال ۲۰۱۱ سرسختانه از رژیم بشار اسد حمایت کرده است. درگیری‌های سوریه بیش از هفتاد هزار کشته برجای گذاشته است.

اجلاس اتحادیه عرب در دوحه کمک نظامی به شورشیان سوری را تصویب و طی ابلاغیه‌ای رسمی اعلام کرد که کشورهای عضو حق دارند کمک‌های خود از جمله کمک‌های نظامی را در «حمایت از استقامت مردم و ارتش آزاد سوریه ارائه دهند.»

تهران، طرحی شش ماده‌ای برای سوریه پیشنهاد کرده که در آن بر اهمیت برگزاری انتخابات و اصلاحات تاکید شده است، اما برکناری اسد را نمی‌پذیرد و می‌گوید که نمی‌توان از خارج از کشور راه‌حلی برای این بحران تجویز کرد.
XS
SM
MD
LG