لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

ایران میزبان اجلاس تاریخی جنبش غیرمتعهد


تبلیغات شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهد در تهران
تبلیغات شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهد در تهران
ایران در روزهای آینده، میزبان شماری از رهبران کشورهای جهان در اجلاس جنبش غیرمتعهدها خواهد بود.

بگزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وزیر خارجۀ ایران، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه با اعلام اینکه دبیرکل سازمان ملل، بان کی مون در اجلاس غیرمتعهدها در تهران حضور می یابد گفت تاکنون بیش از یکصد کشور برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کرده اند که نزدیک به سی کشور قرارست در سطح عالی یعنی در سطوح رئیس جمهوری، نخست وزیری یا معاون رئیس جمهوری در اجلاس حضور یابند.

خبرگزاریهای ایران از سویی به نقل از رئیس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران گزارش داده اند تاکنون ۵۱ کشور اعلام کرده اند در حد رئیس جمهور، نخست وزیر یا پادشاه یا معاون رئیس جمهور در این اجلاس شرکت میکنند. علی سعیدلو افزوده است تا زمان برگزاری این اجلاس ممکن است تعداد این کشورها زیادتر شود.

از سویی دیگر، خبرگزاریهای ایران به نقل از سخنگوی وزارتخارجه ایران گزارش داده اند بیش از شصت کشور در سطح وزرا و بیش از چهل کشور در سطح سران در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت میکنند.

با این حال هنوز فهرستی رسمی از اسامی رهبرانی که در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران حضور خواهند یافت منتشر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سران کشورهای عضو برگزار میشود برآورد کرده است بیش از یکهزار خبرنگار داخلی و خارجی اخبار این اجلاس را بازتاب دهند.

جنبش غیرمتعهد که به اختصار «نم» خوانده میشود در سال ۱۹۶۱ میلادی در جریان جنگ سرد با هدف حفظ استقلال سیاسی و عدم وابستگی به یکی از دو ابرقدرت رقیب وقت یعنی اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده برپا گشت.

پس از گذشت نیم قرن از برپایی جنبش غیرمتعهدها، این تشکل بین المللی اینک نزدیک به ۱۲۰ کشور جهان معادل ۷۵ درصد یا سه چهارم جمعیت کره زمین را دربرمیگیرد که پس از سازمان ملل، بزرگترین تشکل بین المللی ارزیابی میشود گرچه در معادلات جهانی نقشی تأثیرگذار و پررنگ ندارد.

رضا تقی زاده، استاد علوم سیاسی دلیل کمرنگی نقش جنبش غیرمتعهدها در تصمیم گیریها و تحولات بین المللی را نداشتن دبیرخانه و قدرت اجرایی میداند و به رادیو فردا میگوید:

"به این علت که جنبش غیرمتعهدها برخلاف سازمانهای دیگر بین المللی مثل اوپک، فاقد یک دبیرخانه و دبیرکل هستند، فاقد قدرت اجرایی است و حتی یک نهاد تصمیم گیرنده قانونی در دنیا بشمار نمیرود. در کنار و همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد حوالی ماه سپتامبر، ماه آینده، معمولا وزرای خارجۀ عضو گروه غیرمتعهدها دور هم جمع میشوند و معمولا بیانیه ای هم صادر میکنند".

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشته است "باید اقداماتی انجام گیرد که ساختار جنبش، هدفمندتر، منظم تر و با ضمانت اجرایی بیشتر برای تحقق اهداف جنبش باشد". رامین مهمانپرست افزوده است "باید اساسنامه جامعی تدوین و دبیرخانه دائم با اعضای دائمی ایجاد و ساز و کارهای جدیدی برای همکاریهای اقتصادی و هدفمند فراهم شود".
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران را بزرگترین اجلاس سیاسی در تاریخ ایران خوانده است.

در اجلاس تهران، مصر، ریاست ادواری جنبش غیرمتعهدها را برای سه سال آینده به ایران تحویل میدهد.

رضا تقی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با رادیو فردا فرآیند ریاست سه ساله ایران بر جنبش غیرمتعهدها را چنین پیش بینی میکند:

"با توجه به انزوای سیاسی ایران، با توجه به چندگانگیهای درونی جنبش و با توجه به اینکه در بسیاری از موارد حداقل مربوط به رابطۀ با آمریکا، رابطۀ با اروپای غربی، کشورهای عضو جنبش با جمهوری اسلامی سیاست های همراهی ندارند بنظر میرسد که در این سه سال، جنبش بجای رشد، به نوعی از سکوت و کندی حرکت دچار بشود".

شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهد از پنجم شهریورماه در تهران آغاز بکار میکند و در روزهای ۹ و ۱۰ شهریورماه با برگزاری اجلاس سران که با سخنرانی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی افتتاح میشود بکار خود پایان میدهد.
XS
SM
MD
LG