لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

گزارشگران بدون مرز: ادامه سانسور اینترنت و سرکوب شهروندخبرنگاران در ایران


بگفته گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی سایت‌های اطلاع‌رسانی، سیاسی، مذهبی و مدافع حقوق زنان را هدف سانسور قرار می‌دهد
بگفته گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی سایت‌های اطلاع‌رسانی، سیاسی، مذهبی و مدافع حقوق زنان را هدف سانسور قرار می‌دهد

سازمان گزارشگران بدون مرز تشدید سانسور بر اینترنت و سرکوب شهروندخبرنگاران در ایران را محکوم کرده است.

این انجمن بین‌المللی مدافع آزادی مطبوعات و خبرنگاران در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه انتشار داده شمار وبنگاران بازداشت شده در ایران طی سالجاری میلادی را بیش از ۹۴ تن برآورد کرده است.

رادیو فردا درباره بیانیه گزارشگران بدون مرز با رضا معینی مسئول بخش ایران در این سازمان گفتگو کرده است.

اعتراض گزارشگران بدون مرز به تشدید سانسور در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:52 0:00
لینک مستقیم

در بیانیۀ سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است «به تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ عسل اسماعیل‌زاده، خبرنگار عکاس از سوی شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه بدون احضار و اتهام بازداشت شد. همسر وی سعید سیف مدیر سایت اطلاع رسانی دیدبان ایران در این روز به این شعبه دادستانی احضار شده بود. وی ساعتی پس از بازداشت همسرش با انتشار پیامی بر روی توئیتر نوشت: «در بازپرسی شعبه دو از من خواستند علیه دولت روحانی حرف‌های دروغ بنویسم وقتی انجام ندادم. همسرم عسل اسماعیل‌زاده را بازداشت کردن بدون احضاریه!»

از آغاز سال میلادی ۲۰۱۷ (۱۱ دی ماه ۱۳۹۵) گزارشگران بدون مرز بیش از ۹۴ مورد بازداشت برای جرایم اینترنتی از این میان شماری بسیاری در رابطه با استفاده از تلگرام در سراسر کشور شمارش کرده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز (RSF) در بیانیه اش افزوده همزمان از محکومیت به زندان سه شهروندخبرنگار؛ محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمد مهدی زمانزاده مطلع شده است.

این سه جوان در شهریورماه ۱۳۹۵ برای اطلاع رسانی بر روی کانال تلگرام با اتهام‌هایی چون «توهین به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و هر کدام به ۱۲ سال حبس قطعی محکوم شده‌اند.

در بیانیۀ سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین آمده است «به تاریخ ۲۲ خرداد خانواده‌های سعید مجتبا باقری، سبحان جعفری، جواد جمشیدی، نیما کشوری و سعید نقدی، مدیران کانال‌های تلگرامی که به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ توسط یک نهاد اطلاعاتی نظامی بازداشت شده‌ بودند، از نحوه عملکرد قوه قضاییه در رسیدگی به این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شکایت کردند.»

گزارشگران بدون مرز مینویسد «مطلع شده است که این ۵ زندانی با همراهی همبند دیگرشان علی احمدی‌نیا که همگی در بند ۲۲ الف زندان اوین در مهار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بازداشت موقت بسر می‌برند، در اعتراض به وضعیت بازداشت خود از تاریخ ۲۹ خرداد اعتصاب غذا کرده‌اند.»

وضعیت آزادی رسانه ها و مطبوعات در ایران در گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان گزارشگران بدون مرز در میان ١٨٠ کشور در رتبۀ ١٦۵ ارزیابی شده است.

XS
SM
MD
LG