لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

گزارشگران بدون مرز: حکومت ایران در رتبه اول دنیا در مصونیت عاملان قتل روزنامه‌نگاران


بگفته «سازمان گزارشگران بدون مرز» با آنکه دخالت مقامات در قتل ها معلوم شده اما اراده‌ای برای تعقيب قضايی آنها وجود ندارد.
بگفته «سازمان گزارشگران بدون مرز» با آنکه دخالت مقامات در قتل ها معلوم شده اما اراده‌ای برای تعقيب قضايی آنها وجود ندارد.

«سازمان گزارشگران بدون مرز» به مناسبت هجدهمین سالگرد قتل های زنجیره‌ای خواهان اجرای عدالت برای همه قربانیان این پرونده شده است.

این انجمن بین المللی مدافع آزادی روزنامه نگاران و رسانه ها در بیانیه ای که روز پنجشنبه انتشار داده جمهوری اسلامی را در مصونیت از قتل‌های روزنامه نگاران در رتبۀ اول دنیا قرار داده و اعلام کرده است «آمران و عاملان این جنایات که امروز از مقامات عالی‌رتبه نظام هستند باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

در آغاز بیانیه گزارشگران بدون مرز با اشاره به وقایع هفته گذشته زیر عنوان «سرکوب یادمان» آمده است: «۱۲ آذر ۱۳۹۵ بار دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی با خشونت از برگزاری مراسم یادمان قربانیان کشتار زنجیره‌ای روشنفکران و روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان در پاییز ۱٣٧٧ جلوگیری کردند. کانون نویسندگان ایران و خانواده‌ قربانیان برگزارکنندگان این گردهمایی بودند.»

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز سپس با نگاهی به قتل‌های زنجیره‌ای هجده سال قبل و قربانی شدن داریوش و پروانه فروهر، رهبران حزب ملت ایران، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده و مجید شریف، نویسندگان و روزنامه نگاران و نیز مفقودالاثر بودن پیروز دوانی، صاحب امتیاز نشریۀ «پیروز» تا به امروز با اشاره به عکس العمل‌ها و روند رسیدگی به پرونده این قتل‌های دنباله دار یادآور شده است که خانواده‌های قربانیان خواهان مجازات آمران اصلی این جنایات شدند و اعلام کردند که برای دادخواهی به نهادهای عالی حقوق بشر ملل متحد و سازمانهای دیگر بین المللی شکایت کرده اند.

تا امروز پرونده هیچ کدام از روزنامه‌نگاران کشته شده چون ابراهیم زال زاده، زهرا کاظمی، آیفر سرچه، امیدرضا میرصیافی، علیرضا افتخاری، هاله سحابی، هدی صابر به شکل جدی بررسی نشده‌اند و آمران و عاملان قتل از مجازات مصون مانده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز تصریح کرده است «با آنکه دخالت مقامات عالی‌رتبه در کشتار‌ معلوم شده است، اما هيچ اراده‌ای برای تعقيب قضايی آنها وجود ندارد. سه تن از اين افراد مصطفی پور محمدی وزير دادگستری کنونی، غلامحسين محسني اژه ای سخنگوی کنونی دستگاه قضایی، و قربانعلی دری نجف‌آبادی، وزير وقت اطلاعات و سپس دادستان کل کشور هيچگاه از تعقيب قضايي خود نگران نشدند. عاملان کشتار نیز که به حبس‌های از سه تا پانزده سال محکوم شده بودند، امروز همگی آزاد شده‌اند.»

رضا معینی، از «گزارشگران بدون مرز» به رادیو فردا می‌گوید این سازمان طی سال‌های گذشته بارها به موضوع مصونت عاملان اعتراض کرده و خواستار برآورده‌شدن دو خواسته است: مصونیت از عدم مجازات و نیز احقاق حق قربانیان، یا به عبارتی به رسمیت شناخته شدن قتل آنها، به ویژه کسانی که در موردشان سکوت شده، است.

بیانیه گزارشگران بدون مرز افزوده است «یکی از کارکردهای مصونیت از مجازات، بازدارندگی وکلای مستقل در دفاع از قربانیان و خانواده‌های آنهاست. بسیاری از این وکلا خود تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. برنده جایزه صلح نوبل شیرین عبادی، پس از فشارهای قضایی مجبور به پذیرش تبعید شد. محمد سیف‌زاده و عبدالفتاح سلطانی دو وکیل دیگر بازداشت، محاکمه و زندانی شدند. عبدالفتاح سلطانی همچنان در زندان بسر می‌برد.»

در این بیانیه همچنین به پنج سال حبس ناصر زرافشان، وکیل خانواده‌های قربانیان اشاره شده است و فشارها و تهدیدات علیه پرستو فروهر که هر سال برای برگزاری مراسم یادمان پدر و مادرش به تهران می‌رود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در پایان بیانیه خود خاطر نشان کرده است تا امروز پرونده هیچ کدام از روزنامه‌نگاران کشته شده چون ابراهیم زال زاده، زهرا کاظمی، آیفر سرچه، امیدرضا میرصیافی، علیرضا افتخاری، هاله سحابی، هدی صابر به شکل جدی بررسی نشده‌اند و آمران و عاملان قتل از مجازات مصون مانده‌اند.

XS
SM
MD
LG