لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ادعای «شورای ملی مقاومت» در آستانه گفتگوهای هسته‌ای


«شورای ملی مقاومت» تشکل مخالف در تبعید طی سالهای گذشته تلاش کرده است مدارکی علیه برنامه هسته‌ای ایران ارائه نماید
«شورای ملی مقاومت» تشکل مخالف در تبعید طی سالهای گذشته تلاش کرده است مدارکی علیه برنامه هسته‌ای ایران ارائه نماید

به گزارش خبرگزاری های رویترز و فرانسه «شورای ملی مقاومت ایران»، از سازمان های مخالف حکومت ایران، روز چهارشنبه گفت یک مرکز برنامه‌ریزی و تحقیق روی ساخت تسلیحات هسته‌ای در ماه ژوئیه، حدود سه ماه پیش به مکانی امن در یک مجتمع وزارت دفاع در حدود یک و نیم کیلومتری از محل سابقش انتقال یافته است.

گفتگوی بکتاش خمسه پور با شاهین قبادی و رضا تقی‌زاده
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:24 0:00
لینک مستقیم

شاهین قبادی سخنگوی شورای ملی مقاومت ایران در اینباره به رادیو فردا گفت:

«این ارگان بنام سازمان پژوهشهای نوین ایران که با اسم فارسی «سپند» شناخته میشود جابجایی‌اش تکمیل شده، این ارگان مغز متفکر و ارگان اصلی بمب‌سازی و وجوه نظامی برنامه اتمی رژیم هست و تحت نظر فردی بنام «محسن فخری‌زاده» است. این ارگان وابسته به وزارت دفاع است و بر کلیه بخشهای طراحی و عملیاتی کردن وجوه نظامی اتمی رژیم نظارت دارد. طبق این گزارش ها هیچ تغییری در کارکرد و ریل هیچکدام از هفت زیر مجموعه‌ای که این ارگان را تشکیل مید‌هد مشاهده نشده بلکه دقیقا برای اینکه در صورت یک بازدید احتمالی از جانب آژانس بتوانند این ارگان کارش را ادامه بدهد، اینها به یک مکان جدیدی نقل مکان کرده‌اند که ۱.۵ کیلوکتر با محل قبلی فاصله دارد.»

الان با توجه به این اطلاعاتی که تشکل شما در اختیار آژانس، در واقع مسئولان امر قرار داده، آژانس میتواند که همان مکانی که تشکل شما در ۱.۵ کیلومتری محل سابق قید کرده که جابجا شده مورد بازرسی قرار بدهد. این طور است؟

«بله دقیقا، ما این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار دادیم و همیشه هم خواستیم که آژانس خودش برود و مستقیما آنجا را مورد بازدید قرار بدهد. این جابجایی در اکتبر ۲۰۱۳ شروع شد و در ماههای اخیر تمام شده، در کنار این، حفاظت اطلاعاتی و همین طور دور از دسترس نگهداشتن محسن فخری‌زاده که یک سرتیپ پاسدار و فرد کلیدی وجوه نظامی برنامه هسته‌ای رژیم هست افزایش پیدا کرده و از قضا رژیم یک طرح مشخص هم دارد برای یک محمل و پوش مخفی کردن این جابجایی یعنی اگر که بازرسهای آژانس به محل قبلی مراجعه کنند با یک محل خالی روبرو نشوند بلکه افرادی که کارشان خیلی عادی بنظر میرسد آنجا ماندند با یک نوع عادی‌سازی که گویی اینجا هیچ وقت همچین ارگانی وجود نداشته.»

رادیو فردا از «رضا تقی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل سیاسی مقیم اسکاتلند میپرسد چگونه است که در آستانه گفتگوهای ایران و گروه ۵+۱ چنین گزارشی منتشر شده است؟

سازمان مجاهدین خلق مخالف حرکت جمهوری اسلامی در سمت و سویی است که حالا پیش گرفته و موضع رسمی آنها مخالفت با تبدیل شدن ایران به یک قدرت نظامی اتمی است. البته با مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۵+۱ هم روی خوشی نشان نمیدهند و ادعای‌شان این است که جمهوری اسلامی در این مورد صادق نیست. ولی منابع اطلاعاتی که مجاهدین در طول به خصوص سه سال گذشته منتشر کرده‌اند، منابع موثقی نبوده که برای سازمانهای بین‌المللی قابل اتکاء باشد. منابعی که سازمان مجاهدین خلق از آنها استفاده میکنند بیشتر منابع انسانی است و رجوع میکند به منابع داخلی ایران که این خیلی به علت اینکه نمیخواهند منابع‌شان فاش بشود قابل تکیه کردن نیست. در حالی که این جابجاییها را مراکز اطلاعاتی کشورهای خارجی و همین طور تصاویر ماهواره‌ای که دریافت میکنند خیلی مطمئن‌تر میتوانند در اختیار مجامع بین‌المللی قرار بدهند."

خبرگزاریها و به طور کلی رسانه‌های غربی همواره اشاره کرده‌اند که این تشکل مخالف، یعنی شورای ملی مقاومت، کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و تأسیسات آب سنگین در اراک را در سال ۲۰۰۲ میلادی برملا کرد.

- حق با شماست ولی این شاید جزو تنها مواردی بود که دارای یک پایه لمسی بود و دنیا آنرا پذیرفت. منابع آن افشاگری را هم باز مجاهدین منتشر نکردند ولی از سال ۲۰۱۱ به این طرف تقریبا همه گزارشها که به عنوان افشاگری سازمان مجاهدین خلق ارائه میکردند به منابع خبری با انعکاس کمی روبرو میشده. در مورد واحد تحقیقاتی دفاعی که از آن به عنوان «سپند» یاد میکنند و گفته میشود که تعدادی حدود شصت کارشناس آنجا مشغول کار هستند، خب میتواند به نوعی متصل بشود به یکی از مراکز تحقیقات اتمی که جمهوری اسلامی دارد. جمهوری اسلامی بیش از ۲۸ واحد متعدد اتمی دارد در نقاط مختلف کشور، تعداد زیادی از واحدهای تحقیقاتی در اصفهان و در تهران قرار گرفته‌اند. مرکز لیزر تحقیقاتی نزدیکی کرج هست و هر کدام از این مراکز به هر حال در بخشی از فعالیت‌های اتمی دارای اشتغال‌‌اند و مجموعهٔ این سازمانها، آن واحدهایی که اعلام نشده‌اند زیر نظر وزارت دفاع عمل میکنند.

رویترز اشاره میکند، تشکل مخالف، شورای ملی مقاومت ایران، کارخانه غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز و یک تأسیسات آب سنگین در اراک را در سال ۲۰۰۲ میلادی برملا کرد اما تحلیل‌گران میگویند آن تشکل، سابقه ای مغشوش و یک برنامه مشخص سیاسی دارد.

بنوشته رویترز، شورای ملی مقاومت ایران در اکتبر سال ۲۰۱۳ گزارش داده بود که ایران جابجایی مرکز یادشده را آغاز کرده است.

رویترز اشاره کرده است، نام سازمان پژوهشهای نوین دفاعی (سپند) در یک گزارش آژانس هسته‌ای سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ ذکر شد.

رویترز همچنین اشاره کرده است که ایالات متحده در اواخر اوت، بالغ بر یکماه پیش، سازمان پژوهشهای نوین دفاعی (سپند) را به لیست تحریمات خود اضافه کرد.

ایران میگوید ادعاها در مورد تحقیق روی بمب هسته‌ای بی‌اساس‌اند و توسط دشمنانش جعل شده‌اند.

ایران و گروه ۵+۱ قرار است هفته آینده در وین در راستای تلاشها برای پایان بخشیدن به موضوع هسته‌ای ایران گفتگو کنند.

تهران میگوید برنامه انرژی هسته‌ای‌اش برای مصارف غیرنظامی و صلح‌آمیز است.

XS
SM
MD
LG