لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

درخواست دبیرکل سازمان ملل از روسیه و آمریکا برای پی‌گیری کاهش تسلیحات هسته‌ای


بان کی مون بر لزوم پیگیری گفتگوهای آمریکا و روسیه پیرامون کاستن از جنگافزارهای هسته ای دو کشور تأکید ورزیده است
بان کی مون بر لزوم پیگیری گفتگوهای آمریکا و روسیه پیرامون کاستن از جنگافزارهای هسته ای دو کشور تأکید ورزیده است

دبیرکل ملل متحد، بان کی مون که دورۀ ریاستش بر سازمان ملل رو به پایان است گفت «فدراسیون روسیه و ایالات متحده که با هم بزرگترین توان هسته‌ای را دارند، باید گفتگویی واقعی برای کاهش همه گونه سلاح‌های هسته‌ای خود را پی گیرند».

دبیرکل ملل متحد برآورد کرد ۹۵ درصد تسلیحات هسته‌ای اعلام شده در کره خاکی در دو کشور آمریکا و روسیه قرار دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:41 0:00
لینک مستقیم

قرارداد کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه موسوم به «استارت نو» دو کشور را متعهد کرده است تا سال ۲۰۱۸ میلادی، هر یک شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۱۵۵۰ عدد، موشک‌ها و بمب افکن‌های هسته‌ای مستقر خود را به ۷۰۰ عدد و پرتابگرهای هسته‌ای مستقر و غیرمستقر خود چون زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌ها را به ۸۰۰ عدد کاهش دهند.

قرارداد استارت نو در هشتم آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ میان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه به امضا رسید.

بنا بر آمار وزارت امور خارجۀ آمریکا، تا اول اکتبر سال ۲۰۱۶، روسیه از ۱۷۹۶ کلاهک هسته ای، ۵۰۸ موشک و بمب افکن هسته‌ای مستقر و ۸۴۷ پرتابگر و بمب افکن هسته‌ای مستقر و غیرمستقر برخوردار است و آمریکا دارای ۱۳۶۷ کلاهک هسته‌ای، ۶۸۱ موشک و بمب افکن هسته‌ای مستقر و ۸۴۸ پرتابگر و بمب افکن هسته‌ای مستقر و غیرمستقر است.

گمان می‌کنم ۹۵ درصد تسلیحات هسته‌ای اعلام شده در جهان در دو کشور آمریکا و روسیه قرار دارند.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد

این آمار نشان می‌دهد در زمینه شمار کلاهک‌های هسته‌ای، آمریکا تعهد خود در قبال قرارداد استارت نو را به عمل آورده در حالی که روسیه هنوز چنین نکرده است.

در زمینه شمار موشک‌ها و بمب‌افکنهای هسته‌ای مستقر، دو کشور تعهدات خود را به‌جا آورده‌اند هرچند در زمینه شمار پرتابگرها و بمب افکنهای هسته‌ای مستقر و غیرمستقر هنوز تعهدات خود را اجرا نکرده‌اند.

دبیرکل ملل متحد در سخنرانی خود همچنین در مورد خطرات سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک هشدار گفت.

طبق اطلاعات یادداشت تفاهم قرارداد استارت یک در اول ژوئیه سال ۲۰۰۹، در آن زمان حدود هفت سال پیش، روسیه ۳۸۹۷ کلاهک هسته‌ای و آمریکا ۵۹۱۶ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشتند.

XS
SM
MD
LG