لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

قاليباف: جمعيت تهران تا سال ۱۴۰۰ به ۲۲ ميليون نفر می‌رسد


در آخرین اطلاع‌رسانی‌ها درباره رشد جمعیت کلان شهر تهران، محمد باقر قالیباف، شهردار پایتخت گفته‌است که با روند جاری جمعیت مجموعه شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۲ میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش ۲۲ دی ماه خبرگزاری فارس، آقای قالیباف در جلسه «شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران» گفته‌است که بر پایه آمار موجود، نرخ رشد جمعیت پایتخت در حال حاضر ۱٫۵ درصد و در مناطق پیرامون شهر تهران برابر با ۴٫۷ درصد است که با ادامه این روند جمعیت مجموعه شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۲ میلیون نفر می‌رسد و باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی کرد.

شهردار تهران افزوده‌است که در این برنامه‌ریزی باید علاوه بر مسائل کنونی چون آموزش، مسکن، اشتغال و غیره، مشکلات و معضلات اجتماعی جدید از جمله پیری جمعیتی در آینده را نیز در نظر گرفت.

محمد باقر قالیباف از «شورایعالی نظارت بر توسعه شهری تهران» خواسته‌است تا سندی جامع «فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و مدیریتی» برای حل مسائل مجموعه شهر تهران و «اصلاح ساختارها در موضوعات سیاست، اکولوژی، امنیت اجتماعی، فرهنگی و کالبدی برای ارائه به مراجع ذیربط و نهادهای بالادستی نظام» تهیه کند.

به نوشته روزنامه جوان، شهردار تهران در تیرماه ۹۳ گفته بود که در برهه زمانی ده سال آینده (تا سال ۱۴۰۴)، جمعیت شهر تهران نباید به بیش از ده و نیم میلیون نفر افزایش یابد، چرا که افزایش جمعیت در تهران به معنای عقب‌افتادگی از پیشرفت و توسعه پایدار در پایتخت است و از سوی دیگر تهران نمی‌تواند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را که ناشی از افزایش جمعیت و حاشیه‌نشینی است بیش از این تحمل کند.

به گفته آقای قالیباف شورای عالی شهرسازی در دولت محموداحمدی نژاد در مصوبه‌ای پیش‌بینی کرده بود که جمعیت تهران می‌تواند به ۱۲ میلیون نفر نیز برسد اما همان زمان، کارشناسان و مجموعه مدیریت شهری تهران با این افزایش جمعیت مخالف بودند. آقای قالیباف افزوده بود که «در دوره کنونی نیز به دنبال آن هستند تا جمعیت شهر تهران را تا سقف ۱۰ میلیون نفر در افق ۱۴۰۴» نگه دارند.

نعمت الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در آبان ۹۰ به خبرگزاری مهر گفته بود که بر پایه آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سازمان ثبت احوال، جمعیت استان تهران به ۱۲ میلیون نفر و جمعیت شهر تهران با محاسبه میانگین هر خانوار حدود سه نفر به هشت و نیم میلیون نفر رسیده‌است.

درباره آمار جمعیت کل کشور نیز خبرگزاری ایرنا، در دی ماه ۹۳، به نقل از محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال، جمعیت کشور را ۷۸ میلیون و جمعیت کلی ایرانیان را با احتساب ۲ میلیون ایرانی مهاجر در خارج از کشور ۸۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.

این آمار در شرایطی است که آیت الله خامنه‌ای، بر افزایش جمعیت ایران تاکید کرده و خواستار افزایش جمعیت ایران به ۱۵۰ میلیون نفر است.

XS
SM
MD
LG