لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

شورای شهر تهران: شهرداری باید اسناد هزینه‌ها در کربلا را ارائه دهد


زائران ایرانی مراسم اربعین امسال در راه سفر به عراق
زائران ایرانی مراسم اربعین امسال در راه سفر به عراق

شورای شهر تهران در انتظار دریافت اسناد هزینه‌های پرداخت شده از سوی شهرداری تهران برای زائران مراسم اربعین امسال در عراق است.

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران روز دوشنبه ۱۵ دی به خبرگزاری ایلنا گفت که شهرداری هنوز اسناد و «گزارش‌های مکتوبی» را که میزان هزینه‌های انجام شده برای خدمات‌رسانی به زائران در کربلا را بطور دقیق مشخص کند، برای شورای شهر نفرستاده‌است.

آقای تقی‌پور در مورد اینکه چرا فرمانداری تهران مصوبه شورای شهر را مبنی بر اختصاص ۵ میلیارد تومان برای خدمات‌رسانی به زائران کربلا، بازگردانده، گفته‌است که «فرمانداری ایرادات نگارشی به این مصوبه گرفت و در نهایت اصلاحیه آن مورد قبول فرمانداری واقع شد.»

او افزوده‌است که هر زمانی که اسناد اجرای مصوبه جدید به دست شورای شهر برسد مطابق قانون آن را بررسی می‌کنند و اگر «بیشتر از مبلغ مصوب شده، هزینه شده باشد یا با آن مخالفت می‌شود یا در قالب متمم و ردیف‌هایی که قابل انجام است، باید ساماندهی شود.»

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین گفته‌است که اگر شهرداری برای هزینه کردن بیشتر از قبل هماهنگی نکرده باشد، این شورا می‌تواند، «هزینه انجام شده را نپذیرد و این مبلغ به عنوان هزینه‌های باز در شهرداری می‌ماند.»

پس از آنکه اعلام شد شمار زائران ایرانی امسال در کربلا در تاریخ بی سابقه بوده، پرسش‌های زیادی در مورد میزان هزینه دولتی اعزام این زائران مطرح شد.

مقام‌های سازمان حج و زیارت ایران چند هفته پیش از اعزام زائران به شهرهای زیارتی عراق برای شرکت در مراسم اربعین اعلام کرده بودند که ستادی برای خدمات‌رسانی و تمرکز امور تشکیل داده‌اند و شهرداری تهران نیز خدمات‌رسانی شهری و اسکان زائران در کربلا و هلال احمر نیز ارائه خدمات پزشکی را برعهده گرفته‌است.

مقام‌های ایران از حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم در کربلا خبر دادند. وزارت کشور عراق شمار کل زائران در کربلا را از ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد.

مسعود شوشتری، قائم مقام ستاد بازسازی «عتبات عالیات» عراق در ایران، در آذرماه به خبرگزاری ایسنا گفته بودکه امسال حدود چهار تا پنج میلیارد تومان نذر زائران اربعین شده و از مجموع کل هزینه‌های جاری تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون آن توسط این ستاد تامین شده و بسیاری از هیات‌های ایرانی در کربلا و نجف غذای مسافران را تامین کرده‌اند و در مجموع روزانه نزدیک به یک میلیون پرس غذا بین زائران تقسیم شده‌است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران هم در ۱۸ آبان در گفت‌وگو با سایت خبری این سازمان از برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی زائران ایام اربعین خبر داده و گفته بود که امسال زائران اربعین از پرداخت هزینه بیمه و خدمات پزشکی معاف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG