لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

«۵۵ کشته بر اثر حملات هوایی ترکیه» به مواضع پ کاکا در عراق


یک جنگنده ارتش ترکیه در پایگاه هوایی اینجرلیک.
یک جنگنده ارتش ترکیه در پایگاه هوایی اینجرلیک.

منابع امنیتی ترکیه از کشته شدن دستکم ۵۵ تن از اعضای حزب کارگران کردستان «پ کاکا» در بمباران اردوگاه های این گروه در شمال عراق خبر داده اند.

به گزارش رویترز، منابع امنیتی ترکیه گفته اند، جنگنده های ارتش این کشور از پایگاهی در دیاربکر برخاسته و اردوگاه های پ کا کا را بمباران کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته است حملات به «تروریست ها» تا نابودی کامل آن ها ادامه خواهد داشت.

به نوشته رسانه های ترکیه، از زمان آغاز دور جدید درگیری ها در با «پ کاکا» تاکنون حدود ۱۵۰ سرباز کشته شده اند و درمقابل گروه «پ کاکا» حدود ۱۱۰۰ تن از اعضای خود را از دست داده است.

آتش بس دو ساله بین ارتش ترکیه و پ کاکا پس از وقوع انفجاری در یک نشست گروهی از جوانان در شهر سوروچ در جنوب ترکیه در نزدیکی شهر کوبانی سوریه، در تیرماه ۹۴ شکسته شد. آن انفجار دستکم ۳۶ کشته بر جای گذاشت.

براساس گزارش ها، آن نشست برای بحث در مورد کمک به کردهایی که در کوبانی با گروه «خلافت اسلامی» می جنگیدند، تشکیل شده بود.

ارتش ترکیه پس از آن انفجار اعلام کرد که چند تن از سربازانش در حملات پ کاکا کشته شده اند و همزمان، به حملاتی به گروه «خلافت اسلامی» در داخل سوریه و پ کاکا در شمال عراق دست زد. اما پ کاکا، دولت ترکیه را متهم کرد که حملاتش به گروه خلافت اسلامی «نمایشی» است و هدفش عمدتا ضربه زدن به این گروه است.

این حملات همچنین پس از انتخابات پارلمانی ۱۷ خردادماه گذشته ترکیه شدت گرفت که در آن حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و نتوانست دولت ائتلافی نیز تشکیل دهد و اعلام کرده است که انتخابات زود هنگام پارلمانی روز دهم آبان، اول نوامبر، برگزار می شود.

در همین حال، وزیر کشور ترکیه روز شنبه به شبکه ان تی وی گفت که بدستور احمد داوود اوغلو، رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر موقت، قصد دارند برای مقابله با پ کاکا،۵۰۰۰ شبه نظامی دیگر را به عنوان «محافظ روستاها» به خدمت بگیرند.

این نیروی «بسیج روستایی» از دهه ۱۹۸۰ برای مهار کردن پ کاکا در ترکیه تشکیل شده است که به گزارش رویترز، هم اکنون این نیرو در حدود ۷۰ هزار تن عضو دارد.

XS
SM
MD
LG