لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

پنج نظامی دیگر ایران در سوریه کشته شدند


مجید قربانخانی، یکی از قربانیان اخیر درگیری‌های سوریه میان ارتش بشار اسد و مخالفان مسلح وی.
مجید قربانخانی، یکی از قربانیان اخیر درگیری‌های سوریه میان ارتش بشار اسد و مخالفان مسلح وی.

خبرگزاری‌های ایران از کشته شدن پنج نظامی دیگر جمهوری اسلامی در سوریه طی چند روز گذشته خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌های فارس و میزان روز پنجشنبه ۲۳ دی بدون ذکر تاریخ کشته شدن این نظامیان، آن‌ها را سعید سیاح طاهری از «جانبازان جنگ تحمیلی»، محمد کامران، مصطفی چگینی، مجید قربانخانی و محمد اینانلو معرفی کرده‌اند.

برخی گزارش ها حاکی است که سعید سیاح طاهری از فرمانده هان سپاه بوده است.

این پنج نفر نیز مانند ده‌ها عضو سپاه پاسداران و نیروی بسیج که تاکنون در سوریه کشته شده‌اند، «رزمندگان اسلام» و «مدافعان حرم حضرت زینب که در مقابله با جنایتکاران داعش به شهادت رسیدند» معرفی شده‌اند.

رسانه‌های ایران روز ۱۷ دی نیز از تشییع و تدفین هفت نظامی اعزام شده از سوی ایران که در سوریه کشته شده‌اند، خبر داده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی حضور نظامیان ایران را درجنگ مستقیم با گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد در سوریه تکذیب می‌کنند و می‌گویند که این افراد تنها در نقش «مستشاری» در سوریه حضور دارند.

در تازه‌ترین مورد، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران در سفر دو روزه این هفته خود به دمشق بار دیگر در مورد کمک‌های جمهوری اسلامی به حکومت بشار اسد گفت که ایران «نیروهای دولتی سوریه را آموزش می‌دهد و مجهز می‌کند اما حضور مستقیم در این کشور ندارد بلکه نقش مستشاری دارد».

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی در ایران تاکنون ده‌ها تن از فرماندهان سپاه و اعضای بسیج در جنگ با مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه کشته شده‌اند.

همچنین خبرگزاری‌های ایران از برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری ده‌ها افغانی و پاکستانی کشته شده در سوریه، در شهرهای گوناگون ایران خبر داده و آن‌ها را نیز «مدافعان حرم زینب» معرفی کرده‌اند.

کشته شدن پنج نظامی دیگر ایرانی طی چند روز گذشته در سوریه همچنین در حالی است که نیروهای دولتی سوریه در ماه‌های اخیر با کمک ایران و حزب‌الله لبنان و پشتیبانی حملات هوایی روسیه کوشیده‌اند بخش‌هایی از استان لاذقیه را که از سال ۲۰1۲ در دست گروه‌های مسلح است، بازپس بگیرند.

بخش عمده این استان زیر کنترل نیروهای دولتی است.

XS
SM
MD
LG