لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

اروپا احتمال تحریم ایران را به خاطر آزمایش موشکی بررسی می‌کند


در پی اقدام آمریکا برای تحریم شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با آزمایش موشک بالستیک «عماد»، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می‌گوید اتحادیه اروپا نیز این هفته این موضوع را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، لوران فابیوس روز دوشنبه ۲۸ دی، در جریان دیدار از ابوظبی به خبرنگاران گفت که «برای تصمیم‌گیری در این مورد لازم است سیستم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را مقایسه کنیم تا ببینم برقراری تحریم جدید لازم است یا نه، و این کار این هفته انجام خواهد شد».

دولت باراک اوباما روز یکشنبه، ساعاتی پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای وین (برجام) و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد که ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی تازه را در واکنش به آزمایش موشک بالستیک «عماد»، به فهرست تحریم‌ها افزوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

ایران مهر ماه گذشته اعلام کرده بود که این موشک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرده است.

در پی آن کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل پرتاب آن موشک را نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دانست و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند که برقراری تحریم‌های جدید در این ارتباط را بررسی می‌کنند.

وزارت دفاع ایران در همان زمان استدلال کرد که آزمایش این موشک نقض توافق هسته‌ای نیست و ایران برنامه موشکی خود را ادامه می‌دهد.

درمورد تحریم‌های جدید آمریکا، وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه ۲۸ دی، در بیانیه‌ای آن را «فاقد مشروعیت قانونی و اخلاقی» خواند و بار دیگر تأکید کرد که «برنامه موشکی ایران به هیچ وجه برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده و لذا با هیچ مبنای بین‌المللی مغایرت ندارد».

سخنان روز دوشنبه لوران فابیوس در اینباره که اتحادیه اروپا این هفته این موضوع را بررسی می‌کند، در حالی است که قرار است حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در اولین سفر اروپایی خود بعد از لغو تحریم‌ها، اوائل بهمن‌ماه ابتدا به ایتالیا و سپس به فرانسه برود.

به گزارش رویترز، آقای فابیوس که قرار است امشب از دوبی به ریاض برود و روز سه‌شنبه با ملک سلمان، پادشاه عربستان و برخی مقام‌های دیگر این کشور دیدار کند، در عین حال، از تمایل فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و عربستان خبر داده است.

او افزوده است که در جریان سفر هفته آینده حسن روحانی به پاریس نیز مسائل گوناگون مورد بحث قرار خواهند گرفت.

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سؤال نیز که مذاکرات دولت سوریه با مخالفانش به طور قطع در ۲۵ ژانویه، هفته آینده، برگزار می‌شود یا نه، گفته است که هنوز نمی‌داند و این موضوع را باید از سازمان ملل به عنوان ترتیب‌دهنده آن پرسید.

لوران فابیوس در عین حال تأکید کرده که «برای مخالفان میانه‌روی بشار اسد مشارکت در مذاکرات، در حالی که هر لحظه بمباران می‌شوند، بسیار دشوار است».

قرار است مخالفان بشار اسد در چند روز آینده نشستی دیگر در ریاض داشته باشند تا در این زمینه تصمیم بگیرند.

XS
SM
MD
LG