لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

بازگشت معترضان به خیابان‌های هنگ‌کنگ


هزاران تن از دمکراسی‌خواهان روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن، به خیابان‌های هنگ‌کنگ بازگشتند. این اولین تظاهرات خیابانی از بعد از جمع‌آوری چادرها و پاک‌سازی معترضان از مرکز تجاری هنگ‌کنگ در دسامبر گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان که چترهای زردرنگ حمل می‌کردند با راهپیمایی در خیابان‌های مرکزی هنگ‌کنگ شعار می‌دادند «نه به انتخابات کاذب چینی، ما انتخابات واقعی می‌خواهیم.»

بنابراین گزارش‌ها راهپیمایی روز یک‌شنبه به آرامی برگزار شد.

طرفداران دمکراسی در هنگ‌کنگ به تصمیم دولت مرکزی چین اعتراض دارند که می‌خواهد مسئولان جدید اجرایی هنگ‌کنگ در انتخابات سال ۲۰۱۷ از فهرستی برگزیده شوند که صلاحیت نامزدهای آن به تایید کمیته‌ای از سوی دولت مرکزی رسیده باشد.

هنگ‌کنگ امروزه رسماً نام «منطقه ویژه اداری جمهوری خلق چین» را دارد و حدود ۷ میلیون نفر در این جزیره ساکنند.

سال گذشته معترضان نزدیک به ۸۰ روز در بخش تجاری این جزیره دست به راهپیمایی و تحصن زدند و ماموران امنیتی بارها درصدد پاک‌سازی آن‌ها از منطقه برآمدند که در برخی موارد به زدوخورد و خشونت کشیده شد.

این وضعیت ادامه یافت تا آنکه رهبران اعتراض‌ها اعلام کردند که قصد دولت مرکزی چین به خشونت کشیدن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز است و آنها برای جلوگیری از این امر، به تحصن و راهپیمایی‌ها پایان می‌دهند.

هنگ‌کنگ پس از شکست چین در جنگ اول «تریاک» در سال ۱۹۴۲ مستعمره امپراطوری بریتانیا شد و از سال ۱۸۹۸ تا۱۹۹۷ برای مدت ۱۰۰ سال، براساس معاهده‌ای بین بریتانیا و چین در اجاره بریتانیا بود.

این جزیره در جنگ جهانی دوم به اشغال ژاپنی‌ها درآمد. سپس بار دیگر با پایان جنگ و شکست ژاپن حاکمیت بریتانیا در آنجا برقرار شد که فرمانداری ویژه آن را اداره می‌کرد تا آنکه در سال ۱۹۹۷ با انقضای معاهده اجاره این منطقه، هنگ‌کنگ با شرایطی به چین بازگردانده شد. ​

دولت چین در آن زمان با ادامه سیستم اداری که در دوران حاکمیت بریتانیا در هنگ‌کنگ حاکم بود موافقت کرد اما اکنون خواستار انجام تغییراتی در نحوه اداره این منطقه و انتخابات آن است.

XS
SM
MD
LG