لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

هنگ‌کنگ آخرین اردوگاه‌های معترضان دموکراسی‌خواه را برچید


دولت هنگ‌کنگ با دستگيری چند فعال طرفدار دموکراسی در روز دوشنبه ۲۴ آذر، آخرين اردوگاه‌های معترضان در خيابان‌های پايتخت اين کشور را جمع‌آوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز از هنگ‌کنگ، حدود ۱۰۰ مامور پليس با پاکسازی منطقه توريستی مشهور «کازوی بی» هنگ‌کنگ، موانعی را که معترضان ايجاد کرده بودند از ميان برداشتند.

پليس همچنين بيش از ۱۰ معترض را که بر روی زمين نشسته بودند و حاضر به تکان خوردن نبودند، بازداشت کردند. در ميان بازداشتی‌ها، برخی افراد مسن هم وجود داشتند.

ماموران دولتی، چادرها و ديگر وسايل معترضان را جمع‌آوری و خيابان‌های منطقه را بازگشايی کردند.

پليس در روزهای گذشته اعلام کرده بود که کمپ‌های معترضان را به زودی پاکسازی خواهد کرد.

ماموران پليس پيشتر در روز پنجشنبه ۲۰ آذر، اردوگاه معترضان در محله ادميرالتی در نزديکی دفاتر مرکزی سازمان‌های دولتی و تعداد ديگری از طرفداران دموکراسی را جمع‌آوری کرده بود.

هنگ‌کنگ ماه‌هاست که صحنه درگيری معترضان دموکراسی‌خواه و دولت محلی است که منصوب دولت مرکزی چين به شمار می‌آيد.

معترضان در اين مدت، بخش‌هايی از خيابان‌های مرکزی هنگ‌کنگ را به اشغال خود درآورده بودند.

حاکميت هنگ‌کنگ برای سال‌ها زير نظر بريتانيا بود اما در سال ۱۹۹۷ به چين بازگشت و از آن هنگام بر اساس سيستم «يک کشور – دو دولت» اداره می‌شود.

کنگره خلق چين در شهريور سال جاری، شرايطی را برای انتخابات سال ۲۰۱۷ هنگ‌کنگ مقرر کرد که در پی آن صلاحيت نامزدهای انتخاباتی بايد به تائيد اکثريت کميته‌ای عمدتا وابسته به دولت مرکزی برسد؛ آنچه به گفته منتقدان عملا اجازه می‌دهد دو تا سه نامزد نزديک به پکن در اين انتخابات شرکت کنند.

انتخابات سال ۲۰۱۷ همچنين نخستين انتخاباتی خواهد بود که مدير اجرايی هنگ‌کنگ که همان رئيس دولت منطقه‌ای است، بر اساس رای‌گيری مستقيم برگزيده می‌شود.

XS
SM
MD
LG