لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

کمیسیون تلفیق مجلس به دریافت یارانه توسط همه خانوارهای ایرانی رای داد


کمیسیون تلفیق مجلس روز دوشنبه چهارم اسفند نظر خود را تغییر داد و بار دیگر تصویب کرد که به همه خانوارهای ایرانی در سال ۹۴ هم مانند سال ۹۳ یارانه نقدی پرداخت شود.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون تلفیق، به خبرگزاری مهر گفت که این کمیسیون با رد پیشنهاد جدید دولت، رای به بازگشت به لایحه اولیه دولت و پرداخت یارانه نقدی به همه خانوار‌ها در سال آینده داده است.

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه ۹۴ یک بندِ بودجه سال ۹۳ که دولت را موظف به شناسایی و محروم کردن دهک‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران نقدی می‌کرد، حذف کرده بود.

اما کمیسیون تلفیق مجلس در ۱۴ بهمن ماه در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده با این خواست دولت مخالفت و تصویب کرد که خانوارهایی که بالای دو و نیم میلیون تومان درآمد در ماه دارند از دریافت یارانه نقدی محروم شوند.

در پی آن اکبر ایزدی، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق گفته بود که اساسا اطلاعات مربوط به ۷ تا ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در هیچ بانک اطلاعاتی موجود نیست و به همین دلیل امکان شناسایی خانواده‌های پردرآمد وجود ندارد و اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق «بسیار مشکل ساز خواهد بود و هزینه‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد».

خبرگزاری تسنیم روز سوم اسفند گزارش داده بود که تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴ که به نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی مربوط می‌شود در صحن علنی مطرح شد اما علی لاریجانی، رییس مجلس پیشنهاد کرد با توجه به ابهاماتی که در مورد این تبصره وجود دارد موضوع به کمسیون تلفیق ارجاع شود تا بعد از تغییر، دوباره به صحن علنی بازگردد.

ایرج ندیمی از اعضای کمیسیون تلفیق روز دوشنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که دولت پیشنهادهای جدیدی داده بود که از جمله می‌خواست زمان واریز یارانه نقدی از ۳۰ روز به ۳۵ روز افزایش یابد تا از این محل نیز به منابع درآمد هدفمندی یارانه‌ها اضافه شود.

همچنین دولت گفته بود که با استفاده از روش‌های موجود می‌تواند یارانه نقدی دو میلیون ثروتمند را در سال آینده حذف کند، اما کمیسیون تلفیق با هر دو پیشنهاد مخالفت کرد.

اسماعیل جلیلی، عضو دیگر کمیسیون تلفیق هم به خبرگزاری مهر گفته است که دولت پیشنهاد کرده بود یارانه نقدی خانوارهای غیرواجد شرایط با تشخیص وزارت کار و تعاون حذف شود. همچنین به جای پراخت یارانه نقدی، واجدین شرایط از سود تسهیلات مسکن استفاده کنند و یا اوراق مشارکت با سررسید حداقل سه ساله به آنها داده شود.

اما کمیسیون تلفیق همه پیشنهادهای جدید دولت را رد کرده و به جای آن تصویب کرده است که به همه خانوار‌ها در سال ۹۴ مانند سال ۹۳ یارانه نقدی پرداخت شود.

مصوبه جدید کمیسیون تلفیق اکنون باید به صحن علنی مجلس بازگردد.

XS
SM
MD
LG