لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

ادامه تعطیلی اماکن عمومی خوزستان و آذربایجان غربی به علت گردوغبار


میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز روز سه‌شنبه بالای سه هزار میکروگرم در متر مربع بود که ۶۶ برابر حد استاندارد است.
میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز روز سه‌شنبه بالای سه هزار میکروگرم در متر مربع بود که ۶۶ برابر حد استاندارد است.

به دنبال ادامه گردوغبار غلیظ در استان‌های خوزستان و آذربایجان غربی، مدارس و ادارات تعداد زیادی از شهرهای این دو استان در روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن، هم تعطیل بود.

خبرگزاری‌های ایران در گزارش‌های متعدد خود همچنین از افزایش شدید گردوغبار در لرستان، کرمانشاه و شهرهای دهلران و مهران در استان ایلام در روز سه‌شنبه و خانه نشین شدن بسیاری از مردم در این مناطق خبر دادند.

در خوزستان برای سومین روز متوالی ادارات و مدارس در شهرهای اهواز، هندیجان، امیدیه، رامشیر، بندر امام، ماهشهر، کارون، باوی، سوسنگرد، هویزه و حمیدیه تعطیل شدند.

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به خبرگزاری مهر گفت که میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز روز سه‌شنبه بالای سه هزار میکروگرم در متر مربع بود که ۶۶ برابر حد استاندارد است.

خبرگزاری ایرنا هم گزارش داده است که شعاع دید در اهواز به کمتر از ۱۵۰ متر در روز سه‌شنبه رسید.

ادامه آلودگی شدید هوا که نفس کشیدن را برای مردم دشوار کرده است، سبب شد که روز سه‌شنبه گروهی از ساکنان اهواز در مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برپا کنند و خواستار اقدامات فوری مسئولان شوند.

خبرگزاری فارس از تجمع مردم با ماسک در مقابل استانداری خبر داده و گفته است که تجمع کنندگان از تعویق سفر معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به اهواز به دلیل گردو غبار شدید، انتقاد می‌کردند.

در همین حال هاشم بالدی، مدیرکل بحران استان خوزستان، به اقدامات کوتاه مدت اشاره کرده است، از جمله آماده باش کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توزیع ماسک میان مردم در اهواز، آبادان، ماهشهر، دشت آزادگان خرمشهر و شادگان.

هاشم بالدی همچنین از مراجعه ۲۳۰ نفر به مراکز درمانی و اورژانس مستقر در سطح استان خوزستان خبر داده که به گفته او شش نفر از این عده تحت نظارت ویژه قرار گرفته‌اند.

به گفته او توزیع شیر و لبنیات بین مردم، بویژه دانش آموزان برای کاهش اثرات آلودگی هوا در دست بررسی است.

نماینده شوشتر در مجلس هم از اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان منابع طبیعی کشور برای بیایان​زدایی و مهار پدیده ریزگرد‌ها در خوزستان خبر داده است.

محمد سادات ابراهیمی به خبرگزاری ایسنا گفت که منشاء داخلی پدیده ریزگرد‌ها، خشک شدن تالاب‌هاست و وزارت نیرو مکلف شده تا حق​ آبه تالاب‌های خوزستان را هرچه سریع‌تر تامین کند.

ضیاء‌الدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار، هم منشاء خارجی گردوغبار در خوزستان را عربستان اعلام کرده است.

روز سه شنبه برخی از سایت‌های ایران، از جمله تابناک، از ارسال پیام حسن روحانی رییس جمهوری ایران به مردم خوزستان در صفحه اینستاگرام منسوب به او خبر دادند که در آن نوشته شده است: «دلاوران جنوب، خوزستانی‌های خونگرم، مرزبانان غیور... با شما هم نفس‌ام... و آلودگی هوا درد مشترک همه ماست».

در این پیام سپس گفته شده که «کارگروه رفع آلودگی هوا در دولت، به ریاست رییس سازمان محیط زیست و حضور تعدادی از وزرا، لحظه به لحظه پیگیر کاهش آلودگی هوا و ارائه گزارش اقدام‌ها در این زمینه هستند».

روز سه‌شنبه علاوه بر استان خوزستان مسئولان از آلودگی هوا در استان لرستان تا شش و نیم برابر حد مجاز خبر دادند.

در آذربایجان غربی، مدارس شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد تعطیل بود و مسئولان از سالمندان، کودکان و بیماران قلبی خواستند که از رفت‌وآمد غیر ضرروی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در شهرستان‌های مرزی دهلران و مهران در استان ایلام هم در چند روز گذشته مردم به علت شدت گردوغبار خانه‌نشین شده‌اند. بر اساس این گزارش عمده ریزگرد‌ها در این منطقه از عراق وارد می‌شود.

در آخرین خبر‌ها حسن هاشمی، وزیر بهداشت، از تشکیل جلسه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهوری در روز سه شنبه خبر داده و گفته است که قصد دارند همراه برخی از اعضای دولت امشب به اهواز بروند.

آقای جهانگیری هم گفته است که آیت‌الله خامنه‌ای نیز دستور پیگیری موضوع را داده و دولت برای رسیدگی و حل این مسئله هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست.

XS
SM
MD
LG