لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۱

کویت ۲۴ نفر را به جاسوسی برای ایران و حزب الله متهم کرد


کویت ۲۴ نفر، از جمله یک ایرانی را به توطئه برای حملات تروریستی در این کشور در ارتباط با ایران و حزب‌الله لبنان متهم کرد.

دادستانی کویت در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۰ شهریور انتشار یافته، اعلام کرده است که متهمان جز یک نفر همگی شهروند کویت هستند و سه نفر از آنها به طور غیابی متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی کویت این افراد را به «جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان با قصد اقدامات خمصانه بر ضد کشور کویت با قاچاق مواد منفجره به داخل و آماده کردن آن، همچنین سلاح و مهمات» متهم کرده است.

به این افراد همچنین اتهام‌های« دست زدن به اعمالی که وحدت و تمامیت ارضی کویت را خدشه می‌کند» و در اختیار داشتن ابزار استراق سمع، وارد شده است. دو مرد دیگر هم در ارتباط با این پرونده به تملک غیرقانونی سلاح و دیگری به عدم اطلاع به مقامات در مورد این سلاح‌ها متهم شده‌اند.

دادستانی کویت افزوده است که این دو مرد با «شبکه تروریستی»‌ مرتبط بوده‌اند که وزارت کشور کویت ماه گذشته خبر کشف و متلاشی کردن آن و ضبط مقدار زیادی سلاح، مهمات و مواد منفجره را داده بود.

دو روزنامه کویتی در ۲۵ مردادماه گذشته از کشف یک محموله بزرگ سلاح در خانه‌ای در نزدیکی مرز عراق و بازداشت سه مرد مالک آن خبر داده بودند و نوشته بودند که این محموله برای رساندن به یک هسته وابسته به حزب‌الله لبنان در کویت قاچاق شده بود.

دادستانی کویت روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌اش گفته است که ۲۲ تن از متهمان در زمینه استفاده از مواد منفجره و سلاح آموزش دیده بودند.در این اطلاعیه شماری از متهمان به عضویت در حزب‌الله «که قصدش نابودی بنیان اجتماعی و اقتصادی کویت است» متهم شده‌اند.

روز هفتم شهریور هم در پی انفجاری که در منامه، پایتخت بحرین رخ داد و به کشته شدن یک نفر انجامید، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان کویت، ایران را به دست داشتن در آن انفجار متهم و «دشمن واقعی» کشورهای عرب سنی در منطقه خلیج فارس توصیف کرد.

ایران به اطلاعیه دادستانی کویت هنوز واکنشی نشان نداده اما بارها اتهام‌های بحرین را «بی‌اساس» خوانده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم که روز چهارم مرداد در جریان سفر منطقه‌ای خود به کویت رفته بود، بحرین را به طرح «ادعاهای بی‌اساس» با هدف جلوگیری از پیشرفت همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس متهم کرد.

بحرین به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که در آن گفته بود ایران با وجود توافق اتمی به حمایت از «مظلومان» در منطقه از جمله در بحرین ادامه خواهد داد، نیز به شدت اعتراض کرد.

XS
SM
MD
LG