لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

ادامه واکنش‌ها به تصویب دو قطعنامه حقوق‌بشری در مورد ایران


در ادامه واکنش‌ها به دو قطعنامه‌ تصویب شده در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ایران، وزیر امور خارجه ایران صدور این قطعنامه‌ها را از «طنزهای تلخ روزگار» توصیف کرده، همزمان مخالفان دولت، تصویب آنها را نتیجه «سیاست لبخند» و «خنثی» بودن دپیلماسی وزارت خارجه خوانده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه ۳۰ آبان، در «همایش بین‌المللی هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل» در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه، ضمن تأکید بر لزوم وجود سازمان ملل به عنوان نهادی فراگیر برای حل برخی مشکلات از طریق گفتگو، به کاستی‌های آن اشاره کرده و «حاکم شدن ملاحظات سیاسی بر نگرانی‌های واقعی جهانی» را یکی از این کاستی‌ها دانسته است.

آقای ظریف برای نمونه به دو قطعنامه‌ای که به تازگی علیه ایران صادر شده، اشاره کرده و گفته است که صدور آنها «شاید یکی از طنزهای تلخ روزگار ماست که کشورهایی که نه از قانون اساسی و نه از انتخابات خبری دارند از آن صحبت می‌کنند و آن‌ها که داعش را پرورش داده‌اند از نحوه مقابله کشورها با آن خرده می‌گیرند و متأسفانه رأی هم می‌آورند».

کمیته سوم حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان، دو قطعنامه پیشنهادی کانادا و عربستان را در مورد ایران تصویب کرد.

در قطعنامه کانادا به «سرکوب فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و مخالفان و افزایش تصاعدی شمار اعدام‌ها در ایران» و نقض حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره و وضعیت حقوق بشر در ایران محکوم شده بود.

این قطعنامه که الزام آور نیست و با ۷۶ رأی مثبت، ۳۵ رأی منفی و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسید همچنین خواستار برگزاری «انتخابات معتبر، شفاف و مطابق موازین اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی» و دادن اجازه نظارت بین‌المللی بر آن شده بود.

تصویب این قطعنامه در همان روز با واکنش شدید نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روبه‌رو شد. غلامحسین دهقانی، معاون این نمایندگی ارائه آن را از سوی کانادا «با اهداف سیاسی و در ادامه حمایت از صهیونیست‌ها» خواند.

قطعنامه دیگری که یک روز پس از آن در همین کمیته به تصویب رسید، قطعنامه ارائه شده از سوی عربستان سعودی بود که «مداخله» خارجی در سوریه را محکوم می کرد و از «همه گروه‌های تروریستی خارجی… و نیروهای خارجی که در حمایت از بشار اسد در نبردها شرکت دارند، به ویژه سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران)، سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله [لبنان]» نام برده بود.

این قطعنامه از روسیه به طور مستقیم اسمی نبرده بود، اما «همه حملات علیه گروه‌های میانه‌روی مخالف در سوریه» را محکوم کرده بود.

این قطعنامه هم که الزام‌آور نیست با ۱۱۵ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۵۱ رأی ممتنع به تصویب رسید.

اما علاوه بر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل و وزیر خارجه، برخی از نمایندگان اصولگرای مخالف دولت و عضو جبهه «پایداری» هم به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داده‌اند.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، عربستان را متهم کرده که به برخی اعضای سازمان ملل «پول می‌دهد» و «رأی آن‌ها را می‌خرد» و سازمان ملل فقط به «درد آدم‌های زورگو، ظالم، مستکبر، صهیونیسم و زیاده‌خواه» می‌خورد و باید ساختارش تغییر کند.

او سپس به سخنان روز جمعه حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران اشاره کرده که تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی یا دوجانبه با عربستان را برای بررسی حادثه «منا» به دلیل مشکلات حقوقی«بعید» دانسته و گفته بود که وزارت خارجه در صدد است این مسئله را در دادگاه‌های داخل عربستان پیگیری کند.

اسماعیل کوثری به خبرگزاری فارس گفته است آقای قشقاوی می‌گوید نمی‌تواند عربستان را به خاطر فاجعه منا به نهادهای حقوقی بین‌المللی بکشاند اما عربستان ایران را در سازمان ملل محکوم می‌کند.

او افزوده که این نتیجه «سیاست لبخند» است و نشان می‌دهد که دپیلماسی وزارت خارجه ایران «خنثی» است و باید به دپیلماسی «تهاجمی» تبدیل شود.

اسماعیل کوثری همچنین تهدید کرده است که مجلس می‌تواند وزیر امور خارجه را به خاطر عملکردش فراخوانده و از او سؤال یا حتی او را استضیاح کند اما چون عمر مجلس نهم رو به پایان است، این کار عملی نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG