لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

تنش لفظی بین مجارستان و کرواسی بر سر مساله پناهجویان


پناهجویان در حال انتظار برای عبور از مرز کرواسی و وورد به خاک اسلوانی.
پناهجویان در حال انتظار برای عبور از مرز کرواسی و وورد به خاک اسلوانی.

مقامات کرواسی می گویند، مجارستان را «مجبور» کرده اند تا هزاران پناهجو را به خاک خود راه دهد و این کشور به انتقال پناهجویان به مجارستان ادامه خواهد داد. در مقابل مجارستان، کرواسی را به «دروغگویی» متهم کرده است.

به گزارش رویترز، بیش از ۲۰ هزار پناهجو ، عمدتا سوری، از روز سه شنبه با تغییر مسیر، خود را به کرواسی رسانده اند. این پناهجویان قصد داشتند از صربستان به مجارستان و از آنجا به اتریش و آلمان بروند اما مجارستان با کشیدن سیم خاردار راه ورود آنها را بسته است. در پی آن، هزاران نفر از این پناهجویان خود را به کرواسی رساندند تا از این طریق به اسلوونی و از آنجا به شمال اروپا بروند.

این در حالی است که زوران میلاونویچ، نخست وزیر کرواسی، روز جمعه گفت که کشورش توان نگه داری از این عده را ندارد و دستور داده است تا غذا، آب و مراقبت های اولیه پرشکی در اختیار آنها گذشته شود و از جمعه شب انتقال این پناهجویان با اتوبوس و قطار به مرز مجارستان آغاز شود.

در همین حال، مجارستان، کرواسی را به نقض قوانین بین المللی و مقررات اتحادیه اروپا با ثبت نام نکردن پناهجویان متهم کرده و می گویدادعای دولت کرواسی مبنی بر این که با مجارستان بر سر انتقال هزاران مهاجر و پناهجو به این کشور به توافق رسیده، دروغ است و انتقال این پناهجویان با قطار با همراهی پلیس کرواسی به مجارستان، نقض «حاکمیت ملی » این کشوراست.

وزیر خارجه مجارستان هم روز شنبه ۲۸ شهریور گفت، حصاری با سیم خاردار به طول ۴۱ کیلومتر در بخشی از مرز این کشور با کرواسی ایجاد شد که جمعه شب کار آن به پایان رسید و بقیه خط مرزی هم در امتداد یک رودخانه واقع شده که عبور از‌ آن دشوار است.

در همین حال، مجارستان اعلام کرده است که از روز جمعه بیش از ۵ هزار نفر با اتوبوس و قطار از کرواسی به مجارستان فرستاده شده اند و هم اکنون هم دستکم ۲۰ اتوبوس حامل پناهجویان و مهاجران به روستایی در داخل مرز این کشور رسیده اند و در انتظار تخلیه هستند.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که یک هزار و ۲۰۰ پناهجو از مرز غربی کرواسی خود را به اسلوونی رسانده اند. اسلووانی هم مانند مجارستان از اعضای منطقه «شنگن» است که برای رفت و آمد میان کشور های عضو آن نیازی به ویزا نیست.

به گزارش رویترز، روز شنبه بر شمار جمعیت در این گذرگاه مرزی غرب کرواسی همچنان اضافه می شود . پلیس مرزی اسلوونی ابتدا روز جمعه مانع از ورود این افراد شد، اما روز شنبه بتدریج اجازه ورود این پناهجویان را در گروه های کوچک را صادر کرده است.

نخست وزیر اسلوونی گفته است، در مورد ایجاد «دالانی» برای عبور پناهجویان از این کشور بسوی شمال اروپا با رهبران سایر کشورها گفتگو خواهد کرد.

قرار است رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی مسئله پناهجویان و چگونگی سهمیه بندی و توزیع آن ها را در بین اعضای این اتحادیه به بحث بگذارند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که آلمان و اتریش از اعضای سازمان ملل خواسته اند تا ۵ میلیارد یورو دیگر را برای کمک به پناهجویان در اردن و لبنان اختصاص دهند.

XS
SM
MD
LG