لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

 روسیه: گزارش کمیسیون بریتانیایی مرگ لیتویننکو فاقد اعتبار است


الکساندر لیتویننکو، مامور سابق سازمان امنیت روسیه
الکساندر لیتویننکو، مامور سابق سازمان امنیت روسیه

کاخ کرملین روز پنجشنبه از گزارش نهایی کمیسیون بریتانیایی تحقیق درباره مرگ الکساندر لیتویننکو، مامور سابق سازمان امنیت روسیه انتقاد کرد و آن را «فاقد اعتبار» دانسته است.

هیات بریتانیایی مسئول تحقیق قضایی در زمینه قتل لیتویننکو گزارش نهایی خود را روز پنجشنبه اول بهمن منتشر کرد که در آن نتیجه گرفته شده است که «لیتویننکو احتمالا با تایید سازمان امنیت و همچنین رئیس جمهوری روسیه به قتل رسید.»

در واکنش دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، گفته است: این گزارش «به اصطلاح تحقیقاتی» با انگیزه سیاسی و جانبدارانه تهیه شده است

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آقای پسکوف گفت که مسکو «امیدوار بود با هیات بریتانیایی همکاری و تعامل نزدیکی در این تحقیقات داشته باشد، اما بریتانیایی‌ها از هر نوع همکاری با ما خودداری می کنند.»

الکساندر لیتویننکو، مامور سازمان امنیت فدرال روسیه در سال ۲۰۰۰، پس از پیوستن به منتقدان ولادیمیرپوتین ، رئیس جمهوری روسیه به بریتانیا پناهنده شد. او شش سال بعد در هتلی در لندن بر اثر مسمومیت ناشی از ماده رادیو اکتیو پلوتونیم درگذشت.

این مامور امنیتی سابق، ساعاتی پیش از مرگش با دو مرد روسی در این هتل در مرکز لندن ملاقات کرده و چای نوشیده بود.

براساس گزارش رسانه‌های بریتانیا، الکساندر لیتویننکو، پس از پناهنده شدن به لندن با سرویس اطلاعاتی بریتانیا،‌ام آی ۶، همکاری می کرده است.

قاضی بریتانیایی رئیس کمیسیون تحقیق نتیجه گرفته است که « الکساندرلیتویننکو احتمالا با تایید آقای پاتروشف، رئیس وقت سازمان امنیت فدرال روسیه، و همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور به قتل رسید.»

اما سخنگوی ولادیمیرپوتین با «مبهم» خواندن این گزارش، گفت بکار بردن واژه «احتمالا»نشان می دهد که این نتیجه گیری « فاقد اعتبار حقوقی و قضایی» است.

همزمان، در پی انتشار گزارش کمیسیون تحقیق، ترزا می، وزیرکشور بریتانیا، روسیه را به نقض قوانین بین المللی متهم و با احضار سفیر روسیه در لندن به مسکو اعتراض کرد.

وی همچنین گفت که اموال دو مرد روسی که ساعاتی پیش از قتل لیتویننکو با او در هتلی در لندن ملاقات کرده بودند، مسدود می شود.

XS
SM
MD
LG