لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

ادامه جدل آنکارا و مسکو: توصیه وزارت خارجه ترکیه به خودداری از سفر به روسیه


دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین

در ادامه مجادله روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه، سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه رفتار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، را «به‌سختی قابل پیش‌بینی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز شنبه، هفتم آذر، در مصاحبه‌ای با یک برنامه خبری تلویزیون روسیه گفت: «به نظر ما رفتار رهبری ترکیه اکنون به سختی قابل پیش‌بینی است و مهم است که همه از نفوذ خود استفاده کنند تا این رفتار قابل پیش‌بینی شود.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه روسیه را متهم کرد که به بهانه مقابله با گروه حکومت اسلامی به نیروهای میانه‌رو مخالف بشار اسد حمله می‌کند و سرنگونی جنگنده‌اش را بهانه «بدرفتاری» با شهروندان ترکیه در روسیه قرار داده است.

آقای اردوغان سپس به مسکو هشدار داد که «با آتش بازی نکند».

سخنگوی کرملین روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که جنگنده سوخوی این کشور حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود، و نقشه مسیر هوایی را که ترکیه در اثبات ادعای خود برای ورود جت روسی به خاک خود انتشار داده، چیزی بیش از «انیمیشن» ندانست.

ترکیه و پیمان ناتو که ترکیه عضوی از آن است، گفته‌اند که جنگنده روسی از مرز ترکیه عبور کرده بود.

دیمیتری پسکوف در مصاحبه روز شنبه‌ همچنین گفت که رجب طیب اردوغان گفته است اگر جنگنده‌ای متعلق به ترکیه در فضای سوریه دنبال و سرنگون شود، ترکیه آن را اقدامی «متجاوزانه» تلقی خواهد کرد.

او سپس افزود که این سخن «مضحک است؛ پس با توجه به این حرف ساقط کردن سوخوی ۲۴ ما را چگونه می‌توان ارزیابی کرد».

سخنگوی کرملین همچنین گزارش رسانه‌های ترکیه مبنی بر این که مسکو و آنکارا برای تعلیق پرواز جنگنده‌های خود در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه به توافق رسیده‌اند تکذیب و اضافه کرد که از پس از سرنگونی جنگنده روسی، اصولا تمامی تماس‌ها میان مقام‌های نظامی دو کشور قطع شده و یک خط تلفنی ویژه هم که رسما برای جلوگیری از چنین «حوادث خطرناکی» میان دو طرف ایجاد شده بود، به تعلیق درآمده است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین سپس تاکید کرد که اکنون اقدامات لازم و «پدافند دفاعی ضروری برای تضمین حفاظت از خلبابان روسی در عملیات در سوریه» اتخاذ شده است.

یک خلبان روسی در جریان سرنگونی جت سوخوی ۲۴ روسیه در مرز سوریه با ترکیه کشته شد، اما کمک‌خلبان این جنگنده نجات یافت.

بنا بر گزارش‌ها، روسیه پس از سرنگونی این جت جنگنده سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ را در پایگاه‌هایی در لاذقیه در غرب سوریه مستقر کرده است.

آقای پسکوف روز شنبه در مورد ادامه همکاری با آمریکا در جنگ با داعش در سوریه، تاکید کرد که تبادل اطلاعات با ارتش آمریکا همچنان برقرار است و مسکو باب هر نوع تعاملی با ائتلاف تحت رهبری آمریکا را باز گذاشته، اما «تا اینجا که تمایل متقابلی را مشاهده نکرده است».

سخنگوی ولادیمیر پوتین بار دیگر تاکید کرد که مسکو معتقد است «تمامیت ارضی و سیاسی کشورهای خاورمیانه باید حفظ شود».

روسیه همواره با لزوم کنار رفتن بشار اسد برای پیشبرد مذاکرات صلح مخالفت کرده است.

سخنگوی کرملین در مصاحبه تلویویزنی خود بازسازی روابط با ترکیه را دشوار دانسته و گفت: «ترمیم صدمه‌ای که ترکیه با سرنگونی جنگنده ما به روابط دو کشور زده مشکل است.»

در همین حال، در پی تصمیم روسیه برای برقراری لزوم دریافت ویزا برای شهروندان ترکیه که به روسیه سفر می‌کنند، وزارت خارجه ترکیه نیز روز شنبه به اتباع این کشور توصیه کرد که از سفرهای غیرضرروی به روسیه خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG