لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

مجمع عمومی سازمان ملل برنامه ۱۵ ساله توسعه پایدار را تصویب می‌کند


اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از روز جمعه، سوم مهر، با حضور رهبران جهان در نیویورک گشایش می‌یابد. تصویب برنامه توسعه پایدار برای ۱۵ سال آینده، تا سال ۲۰۳۰، در دستور کار این مجمع در روز آغاز آن قرار دارد.

در این برنامه ۱۵ ساله، ۱۷ هدف کلی و ۱۶۹ هدف جزئی تعیین شده‌اند که مسائل اساسی جهانی چون فقرزدایی، مبارزه با گرمایش زمین، مبارزه با نابرابری جنسیتی و تامین آموزش همگانی از جمله آنهاست.

اولین برنامه ۱۵ ساله توسعه پایدار هزاره، در سال ۲۰۰۰ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که رسیدن به ۸ هدف را تا سال ۲۰۱۵ تعیین کرده بود. برنامه جدید توسعه ادامه این برنامه است.

نشست سالانه مجمع عمومی را بان گی مون، دبیرکل این سازمان، افتتاح می‌کند، اما پیش از گشایش رسمی آن، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در این مجمع سخنرانی خواهد کرد.

پاپ روز پنج‌شنبه نیز در کنگره آمریکا سخنرانی داشت.

اما دستور کار اصلی مجمع عمومی در روز جمعه، تصویب برنامه ۱۵ ساله توسعه پایدار است که پیش‌بینی می‌شود اجرای آن هرساله بین ۳.۵ تا ۵ تریلیون دلار هزینه داشته باشد.

سفیر کنیا در سازمان ملل که یکی از مقام‌های مسئول مذاکرات برای تامین هزینه این برنامه بوده در مردادماه گذشته که نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی بر سر اهداف ۱۷ گانه آن به توافق رسیدند، گفته بود که تامین این بودجه «ممکن است»، به این دلیل که بخش اعظم آن از منابع داخلی کشورها تامین می شود و کمک مالی توسعه بین المللی مکمل ‌آن خواهد بود.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت که بنیاد خیریه‌اش از بزرگ‌ترین اهداکنندگان کمک مالی به چنین برنامه‌هایی است، روز پنج‌شنبه جمع آوری چنین مبلغی تا سال ۲۰۱۶ را که قرار است آغاز اجرای این برنامه باشد، «محال دانسته» و گفت که «اگر بتوان تا سال ۲۰۳۰ چیزی نزدیک به این مبلغ را جمع آوری کرد، کار بزرگی انجام شده است.»

بیل گیتس با این حال افزود: «با وجود این فکر می‌کنیم اگر بتوان به نوآوری هایی مثلا تولید بذر بهتر برای کشاورزی یا واکسن ضد سل، همراه رشد اقتصادی، دست یابیم، دست یافتن به اهداف برنامه توسعه پایدار ممکن باشد حتی اگر نتوان کل مبلغ مورد نظر را جمع آوری کرد.»

برنامه توسعه پایدار ۱۷ هدف را برای خود تعیین کرده که ریشه کنی همه اشکال فقر در همه جا، پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و ترویج کشاورزی پایدار، تضمین زندگی سالم و ترویج سلامت برای همه، تضمین دسترسی به آب سالم، مدیریت پایدار آب و فاضلاب و دسترسی به انرژی مدرن مقرون به صرفه و قابل اتکا، دستیابی به برابری جنسیتی، تضمین آموزش همگانی با کیفیت بالا، ایمن‌سازی شهرها، کاهش نابرابری درون و بین کشورها، پیشبرد رشد اقتصادی پایدار و فراگیر و حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم‌ها و استفاده پایدار از منابع آن را می توان بر شمرد.

در همین حال اجلاس مجمع عمومی در روز دوشنبه هفته آینده شاهد سخنرانی شماری از سران، چون روسای جمهوری آمریکا، چین، روسیه، و ایران خواهد بود.

در حاشیه این نشست دیدارهایی میان رهبران جهان نیز انجام می شود که در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو می‌کنند.

از جمله دیدار باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که به‌ویژه درباره سوریه و اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم که بامداد جمعه وارد نیویورک شد، گفته است که در دیدارهایش با برخی از سران به روابط دوجانبه و مسائلی چون سوریه، یمن و عراق خواهد پرداخت.

در همین زمینه کاخ سفید گفته است که برای دیدار مستقیم روسای جمهوری ایران و آمریکا برنامه‌ریزی نشده است.

XS
SM
MD
LG