لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

انتقاد وزیر خارجه سوریه از نشست وین در دیدار با فرستاده سازمان ملل


وزیر خارجه سوریه با انتقاد از مذاکرات حل بحران سوریه در وین، گفته است که «جنگ با تروریسم» باید بر تلاش سیاسی برای حل بحران سوریه تقدم داشته باشد، و مقابله با تروریست‌ها بدون «هماهنگی با دولت سوریه» نتیجه نخواهد داشت.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، این گفته‌ها را روز یکشنبه دهم آبان، در دیدار با استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، عنوان کرد.

نماینده سازمان ملل، دو روز پس از نشست بین‌المللی حل بحران سوریه در وین، برای مطلع کردن مقام‌های سوریه از محتوی مباحث این نشست به دمشق سفر کرده بود. نشستی که در آن نمایندگانی از حکومت سوریه یا مخالفان حضور نداشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های سوریه، ولید معلم در دیدار با استفان د میستورا بر اهمیت برخی نکات مطرح شده در بیانیه این نشست تأکید کرده اما گفته است «جنگ با تروریسم» باید بر هر نوع تلاشی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه تقدم داشته باشد.

او همچنین ابراز تعجب کرده که «این نشست نتوانسته «حامیان شناخته شده تروریست‌ها» را ملزم به قطع حمایتشان از آنها کند.

وزیر خارجه سوریه همچنین گفته است که مقابله با تروریست‌ها بدون «هماهنگی با دولت سوریه» نتیجه‌ای نخواهد داشت.

نشست حل بحران سوریه روز جمعه در وین با حضور وزیران خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

از ایران برای اولین بار برای شرکت در نشستی بین المللی در مورد سوریه دعوت شده بود و محمد جواد ظریف همراه چند تن دیگر از مقام های وزارت خارجه ایران در آن شرکت کردند.

گرچه از جانب حکومت بشار اسد و مخالفانش نماینده ای در این نشست نبود اما ایران همراه روسیه، به عنوان حامیان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، و از سوی دیگر، آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه به عنوان حامیان اصلی گروه های مسلح مخالف بشار اسد به مذاکره پرداختند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که شرکت‌کنندگان در نشست روز جمعه در وین بر سر آغاز دور تازه‌ای از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات تازه در سوریه توافق کرده‌اند، اما در مورد آینده بشار اسد به توافق نرسیدند.

این اختلاف نظر در حدی بود که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گفت که گفت‌وگوهایی که با هدف برقراری صلح در سوریه انجام می‌شوند، نباید با اختلاف نظر بر سر رفتن یا ماندن بشار اسد، متوقف شوند.

در ایران حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران که همراه او در آن نشست شرکت کرده بود، هرگونه بحث درباره سرنوشت بشار اسد و موافقت ایران را برای کناره‌گیری بشار اسد به منظور تسهیل روند مذاکرات صلح در این کشور تکذیب کرد.

او به تلویزیون ایران گفت که جمهوری اسلامی در وین درمورد آینده سیاسی «سوریه هیچ معامله‌ای نکرده»، بلکه حضورش در آن نشست تأکیدی بوده که ایران «همچنان آماده برداشتن گام های مناسب برای راهکاری سیاسی در حل بحران سوریه است.»

او همچنین گفته است که وزیر خارجه ایران در آن جلسه پاسخی مناسب به سخنان «نامتوازن» وزیر خارجه عربستان داد.

عربستان بارها گفته است که تنها راه حل بحران سوریه کناره‌گیری هرچه سریع‌تر بشار اسد و خروج نظامیان خارجی از این کشور است.

آمریکا نیز خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت در مقطعی و تشکیل دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی جدید سوریه است و حضور او را در قدرت مانع پیشرفت مذاکرات می داند.

در همین حال آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۰ آبان در دیدار با مقام‌های وزارت خارجه ایران در تهران باردیگر ضمن تأکید بر دپیلماسی «انقلابی» جمهوری اسلامی ایران، تعیین سرنوشت بشار اسد را در جلسات و نشست های بین المللی «بدعتی خطرناک» خواند و گفت که ایران حاضر نیست با آمریکا در این مورد مذاکره کند و افزود که راه حل بحران سوریه «قطع کمک‌های نظامی و مالی به معارضین، پایان جنگ و برگزاری انتخابات است.»

این در حالی است که گروه‌های مخالف بشار اسد می گویند به حکومت او اعتماد ندارند و حاضر به تشکیل دولت انتقالی با حضور او نیستند.

XS
SM
MD
LG