لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

آمریکا روز چهارشنبه سفارتش را در پایتخت یمن «تعطیل می‌کند»


نمای عمومی از سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن
نمای عمومی از سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن

با تشدید بحران در یمن و وخامت اوضاع امنیتی این کشور از زمان قبضه قدرت توسط حوثی‌ها، گزارش‌ها حاکی است که سفارت آمریکا در صنعا روز چهارشنبه ۲۲ بهمن تعطیل می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده است که دیپلمات‌های این در کشور در سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، روز سه‌شنبه از این محل تخلیه شدند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از کارکنان سفارت آمریکا در صنعا و مقام‌های آمریکایی در واشینگتن می‌گوید کارکنان سفارت در چند روز اخیر در حال جمع آوری یا نابودی اسناد و سلاح‌ها بوده‌اند و شماری از دیپلمات‌ها نیز در روزهای قبل سفارت را ترک کرده‌اند و ساختمان سفارت روز چهارشنبه تعطیل می‌شود.

به گفته کارکنان سفارتخانه، سفیر آمریکا در یمن به آن‌ها گفته است که ممکن است از ترکیه یا الجزایر بخواهند حفاظت از منافع آمریکا در یمن را بر عهده بگیرند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه از اظهارنظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرد.

سفارت آمریکا در صنعا روز یکشنبه در وب سایتش خبر داده بود که خدمات کنسولی را تا اطلاع بعدی به تعلیق در آورده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکا می‌گوید تفنگداران دریایی محافظ سفارت در صنعا نیز تخلیه می‌شوند اما نیروهای ضربتی آمریکایی که در بخش‌هایی از یمن ماموریت‌های ضدتروریستی انجام می‌دهند همچنان در این کشور باقی می‌مانند.

آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بار‌ها افراد القاعده را در یمن هدف قرار داده است.

سفارت آمریکا از زمانی که شورشیان حوثی، مناطق و ساختمان‌های حساس دولتی را در صنعا اشغال کردند شروع به کاستن از تعداد کارکنانش در یمن کرده بود و این حرکت از هنگام اشغال کاخ ریاست جمهوری و حصر عبدربه منصور ریاست جمهوری در خانه‌اش شدت گرفت.

رییس جمهوری یمن و خالد بِحاح، نخست وزیر، که پس از مذاکراتی با میانجگری سازمان ملل بر سر کار آمده بودند، در پی اقدامات حوثی‌ها استعفاء دادند.

حوثی‌ها سپس اعلام کردند که برای پر کردن «خلاء قدرت»، پارلمان را منحل و یک شورای ریاست جمهوری تشکیل می‌شود. اما شورای همکاری خلیج فارس اقدام حوثی‌ها را «کودتا» خوانده است و‌ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل پس از دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان در ریاض در ۱۹ بهمن گفت: «قبضه قدرت توسط حوثی‌ها سبب وخامت هرچه بیشتر وضعیت در یمن شده است و عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری قانونی باید به قدرت بازگردد».

در‌‌ همان روز‌ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که همه طرف‌ها، از جمله حوثی‌ها موافقت کرده‌اند گفت‌وگو‌ها را از روز دوشنبه این هفته از سر بگیرند.

سفارت آمریکا در صنعا، سومین سفارتخانه این کشور است که از سال ۲۰۱۰ پس از آغاز اعتراض‌ها و خشونت‌ها در دمشق و طرابلس در لیبی تعطیل می‌شود.

به گزارش رویترز، سفارتخانه‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان هم از خدمات‌شان کاسته‌اند و به کارکنان محلی خود دو ماه مرخصی با حقوق داده‌اند، اما هنوز حرفی از بستن سفارت‌های‌شان نزده‌اند.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از فرماندهان ارتش یمن، شورشیان شیعه حوثی موسوم به «انصارالله»، روز سه شنبه با کمک نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهوری برکنار شده، کنترل کامل استان «بیضا» در مرکز یمن را به دست گرفتند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از شبکه «المیادین» پیشروی حوثی‌ها را در استان «بیضا»، «نابودی ترویست‌های القاعده به دست انصارالله با کمک ارتش یمن» گزارش کرده است.

استان بیضا دروازه ورودی به استان نفت خیز «مآرب» در شرق یمن است که هنوز در کنترل حوثی‌ها نیست.

مناطق جنوبی یمن نیز بار‌ها شاهد تظاهرات طرفداران استقلال از شمال بوده است.

XS
SM
MD
LG