لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

ایران خواستار خویشتن‌داری طرفین درگیر در کشمیر شد


وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه، در واکنش به تنش‌های اخیر در کشمیر، ضمن ابراز تأسف از کشته‌شدن تعدادی از شهروندان این منطقه مورد مناقشه، طرفین درگیری را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در این‌باره گفت: « اختلافات و تنش‌ها در کشمیر، تنها از راه‌های مسالمت‌آمیز قابل حل است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان درگیری‌های ده روز اخیر میان معترضان و نیروهای امنیتی در کشمیر، دست‌کم ۴۲ نفر کشته و حدود ۳۵۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی هند، برای مقابله با تظاهرکنندگان، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

در عین حال، رجنات سینگ، وزیر کشور هند، گفته است که به نیروهای امنیتی این کشور دستور داده بود که خویشتن‌داری کنند.

از سوی دیگر، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، از مردم پاکستان خواسته است روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه، که او آن را «روز سیاه» خوانده، در همدردی با کشمیری‌ها که به گفته او «زیر ستم نیروهای امنیتی هند هستند» عزاداری کنند.

وی روز جمعه ۲۵ تیرماه، گفت که کشورش به پشتیبانی سیاسی، معنوی و دیپلماتیک از کشمیری‌ها ادامه خواهد داد.

مقام‌های هند، جهت ممانعت از هماهنگی شهروندان کشمیر، برای برگزاری تظاهرات، اینترنت و خطوط تلفن‌های همراه را قطع کرده‌ و نشریات محلی را نیز تا اطلاع ثانوی، تعطیل کرده‌اند.

دولت هند، همچنین، صدها نیروی نظامی و امنیتی خود را در نقاط مختلف کشمیر مستقر کرده است.

خشونت‌ها در کشمیر، پس از آن اوج گرفت که برهان مظفر وانی، از رهبران حزب «المجاهدین» که فعالیتش ممنوع شده است، روز جمعه ۱۸ تیرماه، توسط مقام‌های امنیتی هند کشته شد.

برهان مظفر وانی، در ویدئویی که اخیراً منتشر شد، پلیس هند را «حامی اشغال کشمیر» توصیف کرده و پیکارجویان را به مقابله با مأموران پلیس فراخوانده بود.

در پی کشته‌شدن این رهبر ۲۲ ساله مخالفان مسلح، هفته گذشته، بزرگ‌ترین تظاهرات خیابانی در شش سال اخیر در منطقه مورد اختلاف کشمیر، برگزار شد.

هند و پاکستان هر دو ادعای حکمرانی بر تمامیت کشمیر را دارند. اکثر جمعیت کشمیر مسلمان هستند.

هند از مشتریان اصلی نفت ایران در آسیا به شمار می‌رود و روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد.

خردادماه گذشته، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، به تهران سفر کرد.

توسعه بندر چابهار، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی و امضای تفاهم‌نامه و برنامه همکاری فرهنگی دو کشور از جمله اهداف این سفر بود.

در این سفر، ایران و هند، ۱۲ سند و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به امضا رساندند.

XS
SM
MD
LG