لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

دستگیری دو برادر به ظن طراحی حملاتی در بلژیک


پلیس بلژیک،‌ روز شنبه نهم مرداد ماه، از دستگیری دو برادر، به ظن طراحی و برنامه‌ریزی برای حملاتی در این کشور خبر داد.

این دو مظنون نورالدین و حمزه ح. معرفی شده‌اند اما درباره ملیت این دو برادر هنوز خبری منتشر نشده است.

این دو مظنون، شامگاه جمعه هشتم مرداد ماه، در جریان جست‌وجوی خانه به خانه پلیس در مناطق فرانسوی‌زبان «لی‌یژ» و «مون» دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جست‌وجوی خانه به خانه پلیس بلژیک، به دستور یک قاضی مسئول در تحقیقات مربوط به تروریسم صورت گرفته است.

دادستان فدرال بلژیک، روز شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این دو مظنون با حملات انتحاری ماه مارس گذشته در بروکسل مرتبط بوده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده که از اقامتگاه این دو مظنون، هیچ‌ نوع سلاح یا مواد منفجره‌ای کشف نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است روز شنبه، دادگاه در مورد ادامه بازداشت یا آزادی این دو برادر مظنون تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور بلژیک اعلام کرده است که ۴۵۷ تن از شهروندان این کشور بلژیک را ترک کرده یا سعی کرده‌اند به گروه‌های جهادی در خاورمیانه ملحق شوند که از این تعداد، ۹۰ نفرشان کشته یا ناپدید شده‌اند.

از زمان بمب‌گذاری‌های فروردین ماه گذشته در فرودگاه و یک ایستگاه مترو در بروکسل، تدابیر امنیتی بیشتری در بلژیک اتخاذ شده‌است.

در جریان حملات ۲۲ ماه مارس گذشته به فرودگاه و یک ایستگاه مترو در بروکسل، که گروه «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت آنها را برعهده گرفت، ۳۴ نفر کشته و شماری نیز زخمی شدند.

مقام‌های بلژیک اعلام کردند که این حملات، با حملات مرگبار نوامبر ۲۰۱۵ (آبان ماه سال گذشته) در پاریس مرتبط بوده است.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) ۲۲ آبان ماه سال گذشته، در جریان چندین حمله مرگبار به استادیوم ورزشی، رستوران و سالن کنسرت در پاریس ۱۳۰ نفر را کشت.

گروه «حکومت اسلامی» همچنین، حمله روز ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیرماه)، در شهر نیس در جنوب فرانسه را نیز بر عهده گرفته است.

فرد مهاجم که یک فرانسوی تونسی‌تبار معرفی شد، سوار بر یک کامیون، شهروندان نیس را که به مناسبت روز باستیل، جشن ملی فرانسه، در خیابان ساحلی این شهر تجمع کرده بودند، زیر گرفت.

این حمله ۸۴ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح بر جای گذاشت.

آخرین حمله گروه «حکومت اسلامی» در فرانسه، روز پنجم مرداد ماه صورت گرفت که در جریان آن دو مهاجم با حمله به یک کلیسا در منطقه نورماندی در شمال این کشور، گلوی یک کشیش ۸۴ ساله را بریده و او را کشتند.

XS
SM
MD
LG