لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

چشم در برابر چشم؟


فاطمه در چهار سالگی هر دو چشم خود را بر اثر آهک‌پاشی از دست داد
فاطمه در چهار سالگی هر دو چشم خود را بر اثر آهک‌پاشی از دست داد

جرم گاهی آنقدر تکان‌دهنده است که قضاوت را درباره حکم دشوار می‌کند؛ به‌ویژه هنگامی که قرار باشد پدر و مادر یک دختربچه خردسال درباره فرجام مردی تصمیم بگیرند که چشمان کودک چهار ساله‌شان را برای همیشه از او گرفته است. اما حکم هم به اندازه جرم تکان‌دهنده است: «چشم در برابر چشم».

حالا دیگر یکی دو سالی می‌شود که عقوبت باستانی «چشم در برابر چشم» در ایرانِ امروز جامه واقعیت پوشیده است و این دومین بار است که اجرا می‌شود؛ این بار برای شوهرعمه‌ای که بر اساس جزئیات فاش‌شده در پرونده، معتاد بوده و برای تنبیه فاطمه کوچک، به صورتش آهک پاشیده است.

اجرای نخستین حکم قصاص چشم در ایران - دست‌کم بر اساس خبرهای اعلام‌شده - به اسفندماه ۱۳۹۳ باز می‌گردد و پرونده یک اسیدپاشی در قم.

آیا «انتقام» راه چاره است؟ تاثیر اجرای احکامی مانند قصاص نفس یا قطع عضو بر کاهش جرم و جنایت در جامعه چیست؟ در قبال جرمی چنین خشونت‌بار باید چه واکنشی نشان داد که از یک سو با معیارهای مدرن، «انسانی» تلقی شود و در عین حال، هم‌سنگ با عملِ صورت‌گرفته باشد؟

ساعت ششم - چشم در برابر چشم؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:35 0:00
لینک مستقیم

در برنامه این هفته ساعت ششم همراه با مخاطبان رادیو فردا و دو کارشناس به مساله قصاص پرداخته ایم؛ با نادر وهابی جامعه‌شناس مقیم فرانسه که روی حکم اعدام و قصاص تحقیقات زیادی انجام داده است و همچنین محمد مصطفایی وکیل پیشین دادگستری در تهران که سابقه وکالت پرونده‌های متعدد قصاص را دارد. آقای مصطفایی هم اکنون مقیم نروژ است.

XS
SM
MD
LG