لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

انتخابات ۹۶؛ «مطلوب» چیست؟


آیا روحانی رئیس جمهوری یک دوره ای خواهد شد؟ جایگزینی او با یکی از رقبای جناح مخالف، چه پیامدی برای ایران خواهد داشت؟ پیروزی او چطور؟ آیا گزینه «مطلوبی» در این میان به چشم می خورد؟

حالا که دیگر رفته رفته شکل و شمایل انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نمایان می شود، می توان به چنین پرسش هایی پرداخت.

طی هفته گذشته، دو اتفاق، به روشنی نشان داد که حریف یا حریفان اصلی حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت ماه – در صورت گذر از فیلتر شورای نگهبان – چه فرد یا افرادی خواهند بود. اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که از او به عنوان نامزد برگزیده آیت الله محمد تقی مصباح یزدی نام برده می شود، یکی از اصلی ترین رقبای حسن روحانی را مشخص کرد.

از سوی دیگر، برگزاری کنفرانس خبری محمود احمدی نژاد هم در حمایت تمام قد از حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم نشان داد که جناح سَلَف روحانی در صدد به چنگ آوردن کرسی از دست رفته است؛ هر چند بسیاری از ناظران، احتمال رد شدن حمید بقایی را از فیلتر شورای نگهبان بسیار اندک می دانند.

در طرف دیگر میدان هم البته کسانی ایستاده اند که انتخابات و ساز و کارش را در ایران از اساس ناعادلانه و مردود می دانند. می گویند گزینه مطلوبی در میان نیست. می گویند ابراهیم رئیسی دست در خون اعدام شدگان تابستان ۶۷ دارد؛ همان اعدام های جمعی که یکی از اعضای کمیته سه نفره اش، هم اکنون وزیر دادگستری حسن روحانی است. می گویند تفاوتی در کار نیست.

ساعت ششم - انتخابات ۹۶؛ «مطلوب» چیست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:54 0:00
لینک مستقیم

در این برنامه مخاطبان رادیو فردا در کنار مرتضی کاظمیان تحلیلگر و فعال سیاسی نظر خود را با ما در میان گذاشته اند.

XS
SM
MD
LG