لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

«نقض» برجام؟


تصویب تمديد تحريم هاى ايران (موسوم به آیسا) که بدون امضاى رئيس جمهورى آمريكا، براى يک دوره ١٠ ساله ديگر تمديد شد، این پرسش را مطرح کرده است که آیا برجام «نقض» شد؟ یا در چه صورت می شود؟

این تحریم ها در سال ١٩٩٦ (پيش از فاش شدن برنامه اتمى ايران) تصويب و در سال ۲۰۰۶ (پس از علنی شدن فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی) با اضافه شدن تحریم های تازه، تمدید شده بود.

دولت آمريكا اگرچه می گوید تمدید این قانون «غیرضروری» است، اما در عین حال تاکید کرده است که تمديد آن برجام را نقض نمى كند. دولت حسن روحانى مى گويد در صورتی که این قانون «اجرا» شود، برجام نقض خواهد شد، اما برخی جناح‌های دیگر در ایران اعتقاد دارند تصویب آن هم به خودی خود نقض برجام است.

در این برنامه در کنار نظرات مخاطبان رادیو فردا، از دو تحلیلگر با مواضع کاملا متفاوت، استدلال دو سوی مخالف را خواهید شنید.

ساعت ششم - «نقض» برجام؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:53 0:00
لینک مستقیم

هوشنگ امیر احمدی استاد و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز در آمریکا و بنیانگذار و رئیس شورای آمریکا - ایران معتقد است تمدید این مصوبه و حتی اجرای آن، برجام را نقض نمی کند.

در مقابل، علیرضا نامور حقیقی تحلیل‌گر سیاسی و استاد تاریخ دانشگاه تورنتو اعتقاد دارد نه تنها اجرای برجام نقض توافق اتمی است، بلکه حتی تصویب آن هم به خودی خود، در برخی موارد، با بخش هایی از توافق اتمی منافات دارد.

XS
SM
MD
LG