لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

عفو بین‌الملل: تنها ۱۰ کشور میزبان اصلی پناهجویان جهان هستند


گارد ساحلی ایتالیا روز دوشنبه از نجات ۶۰۵۵ مهاجر در مسیر دریایی لیبی به جزیره سیسیل در دریای مدیترانه خبر داد.
گارد ساحلی ایتالیا روز دوشنبه از نجات ۶۰۵۵ مهاجر در مسیر دریایی لیبی به جزیره سیسیل در دریای مدیترانه خبر داد.

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه در بیانیه‌ای با اشاره به بحران پناهجویان، توزیع پناهندگان در کشورهای جهان را «نابرابر» خواند و از کشورهای ثروتمند خواست گام‌های بیشتری برای حل این معضل جهانی بردارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده است که هم‌اکنون تنها ده کشور جهان میزبانی بیشتر پناهجویان را بر عهده دارند.

بر اساس این گزارش، حدود ۵۸ درصد پناهندگان به کشورهای همسایه خود از جمله ایران، پاکستان، اردن، لبنان، ترکیه، چاد، اتیوپی، کنیا، اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو گریخته‌اند.

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، بیشتر این پناهجویان اهل کشورهای سوریه، افغانستان، بروندی و سودان جنوبی هستند که تعداد کل پناهندگان در سال جاری میلادی را به رکورد ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسانده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود با انتقاد از توزیع نابرابر پناهندگان در کشورهای جهان، اعلام کرد این توزیع نابرابر باعث شده است که بسیاری از کشورهای میزبان قادر به ارائه خدمات کافی به پناهجویان نباشند و این به بروز بحران منجر خواهد شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید کودکان پناهجو از تغذیه و امکانات آموزشی و بهداشتی مناسب برخوردار نیستند و این وضعیت «ناعادلانه و غیرقابل قبول» است.

عفو بین‌الملل در ادامه گزارش خود تأکید کرده است وضعیت فعلی موجب خواهد شد که شماری از این پناهجویان تلاش کنند تا خود را از طریق مسیرهای دریایی خطرناک به اروپا و استرالیا برسانند.

در این گزارش آمده است که اگر کشورهای ثروتمند جهان، در حد امکانات خود اقدام به پذیرش پناهجویان کنند، این بحران جهانی حل‌وفصل خواهد شد.

ویلیام اسپیندلر، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز روز دوشنبه در این‌باره گفت: «مسئولیت پناه‌دادن و محافظت از پناهجویان به صورت نابرابر توزیع شده است».

جنگ داخلی در سوریه و بحران‌ در برخی از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه، به بزرگ‌ترین موج مهاجرت به اروپا پس از جنگ جهانی دوم منجر شده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت مستقر در ژنو می‌گوید در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از یک میلیون مهاجر که از جنگ و فقر در خاورمیانه و آفریقا گریختند وارد اروپا شدند. رقمی که این نهاد بین‌المللی آن را «تاریخی و بی‌سابقه» خوانده است.

نجات جان بیش از شش هزار مهاجر غیرقانونی در دریای مدیترانه

در همین حال، گارد ساحلی ایتالیا روز دوشنبه ۱۲ مهرماه از نجات ۶۰۵۵ مهاجر در مسیر دریایی لیبی به جزیره سیسیل در دریای مدیترانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۲ مهاجر نیز در آب‌های مدیترانه غرق شده‌اند.

گارد ساحلی ایتالیا، طی تابستان گذشته نیز هزاران مهاجر غیرقانونی قایق‌سوار را در دریای مدیترانه نجات داد.

بحران تازه ناشی از عزیمت پناهجویان و مهاجران غیرقانونی سه سال است که ادامه دارد؛ ایتالیا از مهم‌ترین مبادی اولیه مهاجران است که تلاش می‌کنند با گذشتن از دریای مدیترانه خود را به جنوب و سپس به شمال و غرب اروپا برسانند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ابتدای سال جاری میلادی بیش از سه هزار مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشتر این مهاجران اهل لیبی بودند که به خاطر ناآرامی‌های سیاسی از این کشور فرار کرده بودند.

سازمان ملل متحد نیز خردادماه گذشته اعلام کرد که طی دو سال گذشته بیش از ده هزار مهاجر در دریای مدیترانه غرق شده‌اند.

این افراد عمدتاً توسط شبکه‌های قاچاق انسان و با قایق‌هایی ناامن از طریق دریای مدیترانه به اروپا منتقل می‌شوند.

اینترپل اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که شبکه‌های قاچاق انسان در سال گذشته میلادی، از انتقال مهاجران به جنوب اروپا بیش از پنج میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف ۱۶ شهریورماه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۲۸ میلیون کودک در سراسر جهان، بر اثر جنگ‌ و بحران‌های موجود آواره شده‌اند‌ و در معرض خطر قتل، تجاوز و قاچاق قرار گرفته‌اند.

یونیسف در گزارش خود تأکید کرده بود که این کودکان آواره، به امکانات مناسب بهداشتی و آموزشی دسترسی ندارند.

XS
SM
MD
LG