لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

ابراز نگرانی مدافعان حقوق بشر نسبت به وضعیت جسمی آتنا دائمی و اسماعیل عبدی


شماری از مدافعان حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نسبت به وضعیت آتنا دائمی و اسماعیل عبدی زندانیانی که در اعتصاب غذا به سرمی‌برند ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه به وضعیت آنان شده‌اند.

آتنا دائمی فعال مدنی زندانی از ۱۹ فروردین‌ماه در اعتراض به صدور حکمی جدید برای خود و دو خواهرش در اعتصاب غذاست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:06 0:00
لینک مستقیم

او که پیشتر هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبر ایران» به هفت سال زندان محکوم شده بود، از آذرماه گذشته محکومیت خود را می‌گذراند.

معصومه نعمتی مادر آتنا دائمی و توضیحاتی درباره وضعیت جسمی فرزندش:
« ما دیروز با آتنا ملاقات حضوری داشتیم، حال او زیاد خوب نیست و بدتر هم شده، بی‌حال و بی‌حس است. با خوردن شربت معده می‌تواند آب بخورد، فقط روزی دو لیوان آب می‌خورد و وقتی حالش بد می‌شود او را به بهداری زندانی می‌برند و سرم وصل می‌کنند. شنبه زمان دادگاه تجدیدنظر اوست که باید با حضور او و خواهرانش تشکیل شود. امیدوارم نتیجه دهد که او اعتصاب غذایش را بشکند و به نگرانی ما پایان دهد».

عفو بین‌الملل کمپینی جهانی در دفاع از مدافعان حقوق بشر راه‌اندازی کرده با عنوان «ایستاده درکنار شجاع‌ترین‌ها» و نام آتنا دائمی را هم به عنوان یکی ازمدافعان حقوق بشر در فهرستی قرار داده که به گفته این نهاد باید به وضعیتش توجه شود.

رها بحرینی پژوهشگر امور ایران در عفو بین‌الملل در این ‌باره بیشتر می‌گوید:
«کمپین "ایستاده در کنار شجاع‌ترین‌ها" یک کمپین جهانی است که عفو بین‌الملل در دو سال آینده روی آن کار خواهد کرد. هدف این کمپین، مقابله با سطح بی‌سابقه ارعاب، خشونت و اذیت و آزار علیه مدافعان حقوق بشر است که در سطح جهان جریان دارد. عفو بین‌الملل قرار است در دو سال آینده به وضعیت مدافعان حقوق بشر در ایران نیز بپردازد. با توجه به اینکه مدافعان حقوق بشر در ایران با احکام سنگین زندان مواجه می‌شوند و بسیاری از آنان هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند، هدف عفو بین‌الملل آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام این مدافعان حقوق بشر است. در این کمپین قرار است که به گفتمان‌های خشونت‌آمیز علیه مدافعان حقوق بشر هم پرداخته شود. مدافعان حقوق بشر در بسیاری از کشورها از جمله ایران نه تنها با آزار و اذیت و بازداشت‌های خودسرانه روبه‌رو می‌شوند، بلکه در بسیاری موارد مقام‌ها به گفتارهایی متوسل می‌شوند که مدافعان حقوق بشر را به عنوان تروریست، عامل بیگانه یا جاسوس معرفی می‌کنند و این گفتارها بدبینی و فضایی خصمانه علیه مدافعان حقوق بشر به وجود می‌آورد و این در حالی است که مدافعان حقوق بشر در خط اول دفاع از یک جامعه عادلانه، منصفانه و برابر هستند. با این هدف عفو بین‌الملل همگان را فراخوانده است که در کنار مدافعان حقوق بشر بایستند و ازشجاعت و شهامت آنان حمایت کنند».

رها بحرینی در ادامه درباره وضعیت آتنا دائمی افزود:
«آتنا دائمی یکی از مدافعان حقوق بشر است که در این کمپین جهانی مورد توجه قرار گرفته است. وضعیت سلامت آتنا در پی ۴۷ روز اعتصاب غذا در زندان اوین بحرانی است و به همین علت عفو بین‌الملل چندین اقدام فوری باری او صادر کرده و نامه‌نگاری‌هایی گسترده هم با مقام‌های ایران صورت گرفته است. مسئولان ایران باید به این بی‌عدالتی فاحش علیه این مدافع حقوق بشر پایان دهند و فوری و بدون قید و شرط او را آزاد کنند و در حال حاضر نیز شرایط دسترسی او را به خدمات پزشکی خارج از زندان فراهم کنند».

اسماعیل عبدی دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان ایران هم از دهم اردیبهشت ‌ماه در اعتراض به روند دادرسی‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

او به اتهام‌ اجتماع و تبانی به قصد اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده و از آبان ماه ۹۵ دوره محکومیت خود را می‌گذراند.

یکی از نزدیکان او به رادیو فردا گفت که آقای عبدی علاوه بر کاهش وزن شدید دچار نوسان فشار خون و ناراحتی کلیه شده و باید فورا به بیمارستان اعزام شود.

بیش از ۱۵ هزار معلم ایرانی، با امضای نامه‌ای که به قوه قضاییه ارسال شد، خواستار آزادی اسماعیل عبدی شدند.

ستار رحمانی عضو اتحادیه استادان دانشگاه‌ها و کالج‌های بریتانیا می‌گوید:
«کمپین امضای معلمان تاکنون به ۱۵ هزار و ۵۰۰ امضا رسیده است و دیروز توسط تعدادی از معلمان به قوه قضاییه و دفتر ریاست جمهوری تحویل داده شد. این نشان می‌دهد که در داخل تعداد زیادی معلمان نسبت به زندانی کردن و اتهام امنیتی که به آقای عبدی وارد شده، معترض هستند. این فقط بخشی از امضاهاست و امضاها همچنان ادامه دارد. در سطح بین‌المللی نیز دفتر عفو بین‌الملل کمپینی را برای آزادی اسماعیل عبدی شروع کرده است. اتحادیه بین‌المللی نیز به بازداشت آقای عبدی معترض است. تعداد زیادی از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری نیز نسبت به حکم شش سال زندان آقای عبدی اعتراض کرده و از خواسته‌های او که برداشتن اتهام‌های امنیتی از معلمان و فعالان صنفی است، دفاع کرده‌اند».

دیدبان حقوق بشر هم در بیانیه‌ای با اشاره به انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران از او خواستار توجه به حقوق شهروندان و انجام اصلاحات حقوقی شده است.

در این بیانیه آمده است: «در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی، ماموران امنیتی به آزار، بازجویی و بازداشت صدها مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار ادامه دادند».

دیدبان حقوق بشر در ادامه با اشاره به سخنان حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی که گفته بود «شهروندان ایران با رأی دادن به او یک وکیل را انتخاب می‌کنند تا از حقوقشان دفاع کند»، از حسن روحانی خواستار تحقق وعده‌هایش در دفاع از حقوق بشر شد.

XS
SM
MD
LG