لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۸

ایران حملات انتحاری در عربستان سعودی را محکوم کرد


انفجار در نزدیکی مسجدالنبی در مدینه
انفجار در نزدیکی مسجدالنبی در مدینه

وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، انفجارهای انتحاری روز گذشته در عربستان سعودی را محکوم کرده و بر لزوم «برخورد قاطع» با عوامل این‌ گونه حملات تأکید کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «هیچ خط قرمز دیگری برای تروریست‌ها باقی نمانده است و شیعه و سنی قربانی تروریسم خواهند بود، مگر این که متحد شوند.»

اما واکنش رسمی ایران به این رخداد از سوی بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام شد.

آقای قاسمی نیز ساعاتی پس از وقوع انفجارها در عربستان سعودی، ضمن ابراز همدردی با قربانیان حادثه، این حملات را محکوم کرد.

وی با بیان این که تروریسم در هر شکل آن و در هر نقطه از جهان محکوم است، بر لزوم «برخورد قاطع و جدی» همه کشورها با منابع و عوامل آن تأکید کرد.

وی همچنین گفت: «تروریسم لجام‌گسیخته‌ای که امروز به خصوص در منطقه شاهد آن هستیم، نشان داده است که این پدیده شوم، مرز و ملیت نمی‌شناسد و هیچ راه‌ حلی جز ایجاد یک اجماع و انسجام بین‌المللی و منطقه‌ای علیه آن وجود ندارد.»

انفجار چندین بمب در شهرهای مدینه و قطیف در عربستان سعودی، در شامگاه دوشنبه، تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انفجار انتحاری در شهر مدینه، دومین شهر مقدس برای مسلمانان جهان، دست‌کم چهار کشته و پنج زخمی برجای گذاشت.

به گفته مقام‌های عربستان سعودی، همه کشته‌شدگان از نیروهای امنیتی این کشور بودند.

در این حمله، یک بمب‌گذار انتحاری وسیله انفجاری خود را در نزدیکی یک مرکز امنیتی مسجدالنبی در مدینه منفجر کرد.

همزمان با حمله مرگبار در مدینه، انفجار دیگری نیز در شهر قطیف در شرق عربستان سعودی صورت گرفت که جز مهاجم، فرد دیگری کشته نشد.

عامل انفجار در شهر قطیف، یک خودروی بمب‌گذاری‌ شده بوده است.

اکثریت مردم شهر قطیف در شرق عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که در این کشور، اقلیت به شمار می‌روند.

اندکی پیش از این انفجارها، یک بمب‌گذار انتحاری نیز، روز دوشنبه، خود را در نزدیکی کنسولگری آمریکا در شهر جده منفجر کرد که در جریان این حمله، دو تن از نگهبانان این کنسولگری زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور عربستان، یک شهروند ۳۵ ساله پاکستانی با نام «عبدالله قالزرخان» را عامل حمله به کنسولگری آمریکا معرفی کرد.

با این حال هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات روز دوشنبه در عربستان را بر عهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله شیخ، رئیس مجلس شورای عربستان سعودی، حملات روز دوشنبه را «جنایتی بی‌سابقه» توصیف کرده و گفت: «این حملات نشان‌ می‌دهد که مرتدان، همه مقدسات را زیر پا گذاشته‌اند.»

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌نویسد، عربستان سعودی به یکی از اهداف گروه «حکومت اسلامی» تبدیل شده و طی دو سال گذشته شاهد ۲۶ حمله تروریستی بوده است.

عربستان سعودی، بخشی از ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا است که حملاتی را علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG