لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

تشکیل پرونده‌ای در رابطه با قاچاق ۶۷۰ هزار لیتر الکل در کرمانشاه


مراسم امحای مشروبات الکلی در سال ۸۹ در تهران
مراسم امحای مشروبات الکلی در سال ۸۹ در تهران

مجتبی ملکی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، روز شنبه ۱۳ شهریور ماه، از تشکیل پرونده‌ای در رابطه با قاچاق ۶۷۰ هزار لیتر الکل در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دادستان کرمانشاه با بیان اینکه این محموله از شرکت خمیرمایه رازی خوزستان به کرمانشاه قاچاق شده بود، گفت: «بنا بوده این الکل‌ها از مرز گمرک کرمانشاه خارج شود که با تبانی برخی از پرسنل گمرک، برگه‌های صدور جعلی صادر شده، اما الکل خارج نشده است».

مجتبی ملکی افزود که اخبار متفاوتی در رابطه با مصرف این الکل‌ها وجود دارد و اینکه به چه مصرفی رسیده در دست بررسی است.

به گفته دادستان کرمانشاه، حدود ۱۱ نفر در این رابطه با قرار تحت نظر هستند که ممکن است برخی از آنان آزاد شوند.

یک روز پیش از انتشار این جزئیات،‌ خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نیز روز جمعه از بازداشت ده نفر از کارکنان گمرک در ارتباط با یک تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی و قاچاق بیش از ۸۰۰ تن الکل سفید به داخل ایران خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها، بازداشت‌شدگان همه از کارکنان گمرک «پرویزخان» در استان کرمانشاه بودند که به «همکاری در ورود دو هزار کانتینر کالا به صورت غیرقانونی» و «تسهیل در قاچاق بیش از ۸۰۰ تن الکل سفید به داخل کشور» متهم شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم همچنین اعلام کرد که این افراد «بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از حقوق دولتی را تضییع کرده‌اند».

این گزارش می‌افزاید که این افراد به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده‌اند و برای آنان «بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان وثیقه در نظر گرفته شده» است.

همزمان، مراد محمدی مدیر گمرک «پرویزخان»، اعلام کرد که این «تخلفات» در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و در دولت سابق رخ داده و این پرونده با شکایت این گمرک تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های ایران نیز، اوایل شهریورماه، اعلام کرد که عمده کشفیات کالاهای قاچاق در فرودگاه‌ها، مشروبات الکلی، گوشی تلفن همراه و ارز غیرمجاز است.

در همین حال روز ۲۸ مرداد تعدادی از رسانه‌ها خبر داده بودند که «بزرگ‌ترین محموله قاچاق» در شش سال اخیر در بندر شهید رجایی در بندرعباس کشف شده و در این پرونده ۱۱ نفر از «کارکنان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی» دستگیر شده‌اند.

پس از آن سعید اسدی، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، اعلام کرد که در پی کشف کانتینرهای قاچاق در این شهر ۲۲ نفر از کارکنان شرکت‌های «تحت قرارداد بنادر و گمرک احضار و تفهیم اتهام شده‌اند که شش نفر از آنان بازداشت هستند و بقیه با وثیقه آزاد شده‌اند.

علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، آبان ماه سال گذشته، ارزش حجم کالاهای قاچاق در اقتصاد ایران را ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده و آن را نشانه «ناکارآمد بودن قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق» دانسته بود.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد که «بخش عمده‌ای» از قاچاق کالا به ایران و همچنین خروج آن از کشور «سازمان‌یافته» است.

گفته‌های فرمانده نیروی انتظامی ایران درباره «سازمان یافته» بودن قاچاق کالا به ایران در حالی است که پیش از این برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی، تلویحاً سپاه پاسداران را به نقش داشتن در قاچاق کالا متهم کرده‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روزسه‌شنبه، ۲۰ بهمن ۹۴ بدون ذکر نام گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» در کشور تبدیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به ادامه این وضعیت خواستار به «آتش» کشیده شدن کالاهای قاچاق شده است.

از سوی دیگر از برخی نهادهای نظامی، امنیتی و حکومتی به عنوان مهم‌ترین عاملان قاچاق کالا و ارز در جمهوری اسلامی نام برده می‌شود، با این حال تاکنون هیچ مرجع رسمی حاضر به اعلام نام این نهادها نشده است.

XS
SM
MD
LG